Phenylalanine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

Phenylalanine

Kan iemand mij de eigenschappen van D-phenylalanine amide (®-2-amino-3-phenylpropanamide) vertellen. Ik kan ze niet vinden.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Phenylalanine

Als het je gaat om eigenschappen als oplosbaarheid, structuur, molmassa, etc dan moet je even deze databases checken!

Berichten: 311

Re: Phenylalanine

Een vraagje op dit phenylalanine-thema....

Je ziet vaak op verpakkingen staan 'bevat een bron aan phenylalanine'. Dit is een reactieproduct van een toevoeging van het eten, maar welke??

Phenylalanine heeft dan een laxerend effect?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Phenylalanine

klik [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Phenylalanine

joepiedepoepie schreef: Een vraagje op dit phenylalanine-thema....

Je ziet vaak op verpakkingen staan 'bevat een bron aan phenylalanine'. Dit is een reactieproduct van een toevoeging van het eten, maar welke??

Phenylalanine heeft dan een laxerend effect?
Volgens mij moet de mededeling 'bevat een bron van fenylalanine' op een verpakking staan vanwege de aandoening 'fenylketonurie'. Dit is een aangeboren afwijking in het metabolisme van fenylalanine. Dit leidt tot een ophoping van fenylalanine in alle lichaamsvloeistoffen wat weer aanleiding geeft tot ernstige mentale handicaps. Baby's met deze afwijking kunnen zonder een fenylalanine-arm dieet al binnen een jaar ernstige geestelijke afwijkingen vertonen.

In nederland worden alle baby's vlak na de geboorte getest op deze afwijking (hielprik of urine).

[edit] ik zie nu dat dit ook al in Jorim's 'klik' stond [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Phenylalanine

Was het, iets precieser, niet zo dat er twee mogelijke routes zijn voor het metabolisme van phenylalanine, dat in "gezonde" mensen de "normale" route domineert, en dat een product van de andere route een (neuro?)toxische verbinding is?

Reageer