Springen naar inhoud

[scheikunde] Fluoride-bepaling met spectrofotometer?

• Log in om te kunnen reageren

karyn...

karyn...

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 15:54

Ik ben samen met een vriendin bezig met een profielwerkstuk over de chemische achtergronden van gebitsverzorging.

Nu willen wij als practicum de fluoride gehalte van tandpasta onderzoeken. Wij hebben al gelezen dat dat mogelijk is met een spectrofotometer.
Wij hebben er zo een staan op school, alleen wij noch de leraar weet welke golflengte (?) we moeten gebruiken... [-X

Dus wie kan ons hierbij helpen?

liefs karyn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2005 - 15:57

http://www.chemiefor...p?showtopic=141

Daarzo.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 26 september 2005 - 16:15

Staat niks zinnigs in FsWd [-X

Het hangt erg af wat jullie allemaal met het monster gaan doen voordat je gaat meten, maar met Google kan je zeker wel wat zinnigs vinden. Kijk maar: http://www.google.co...btnG=Zoeken&lr=

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2005 - 22:05

Wat stom, nou ja je ZOU eventueel alle frequenties kunnen afgaan. Dit kun je al beperken door naar de kleur van de oplossing te kijken en dan de tegenovergestelde te pakken. Voor een gele oplossing is dit bijvoorbeeld blauw. Als de oplossing echter kleurloos is, zul je in het UV-gebied moeten kijken en kwartscuvetten gebruiken, of kijken wat met fluoride een kleurcomplex kan vormen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2005 - 00:56

Ik denk dat fluoride geen UV absorptie heeft, je zult een complex moeten vormen in mijn ogen. De eerste hit van jorim verteld hier wat over.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2005 - 08:13

Ik denk dat fluoride geen UV absorptie heeft, je zult een complex moeten vormen in mijn ogen. De eerste hit van jorim verteld hier wat over.

Cool, heb ik ook eens goede ideeen. Geplaatste afbeelding

Veranderd door FsWd, 27 september 2005 - 08:14

kleibroodje

kleibroodje

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 15:25

complex vorming zou mogelijk zijn, hieronder een link met beschrijving van gebruikte complexen en golflengten. Heb het zelf nog niet geprobeerd bij gebrek aan fotometer.
http://wwwsoc.nii.ac.../0599_4i10n.pdf

karyn...

karyn...

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 15:05

Bedankt allemaal!
Ik ga een complex vormen met Fe3+.
Jammer dat de link van Vicky niet werkt, misschien had ik er nog wat aan. Maar eerst dit maar es proberen. 8-[

Groetjes karyn

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 15:08

Nou je hebt niet alleen ijzer nodig, maar ook een organische verbinding, die, inderdaad, in vicky's link staat.

skinner

skinner

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 16:07

Ik ben samen met een vriendin bezig met een profielwerkstuk over de chemische achtergronden van gebitsverzorging.

Nu willen wij als practicum de fluoride gehalte van tandpasta onderzoeken. Wij hebben al gelezen dat dat mogelijk is met een spectrofotometer.
Wij hebben er zo een staan op school, alleen wij noch de leraar weet welke golflengte (?) we moeten gebruiken... 8-[

Dus wie kan ons hierbij helpen?

liefs karyn

Ik heb op school ook de fluoridegehalte van tandpasta bepaald. Wij hebben dit gedaan door een ijklijn van electrochemische potentialen te maken van oplossingen met een bekende hoeveelheid fluoride. Jouw oplossingen kun je dan aflezen in je ijklijn.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 16:39

ik denk dat in het kader van een profielwerkstuk het meten van een potentiaalverschil (dus potentiometrie) het beste is. Kun je ook meteen wat over de Nernst-vergelijking zeggen.

Dat neemt niet weg dat je natuurlijk geen spectrometrische bepaling kunt doen 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures