[scheikunde] wet van Lambert-Beer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[scheikunde] wet van Lambert-Beer

hallo, ik moet meerdere opgave's maken waarbij ik de wet van Lambert-Beer moet toepassen. maar er staat nauwelijks wat in m'n boek. dus nu hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

d'r staan 2 formules in m'n boek:

T = 10-ε * c * l

E = -log T = ε * c * l

E = extinctie

T = transmissie

ε = molaire extinciecoefficient

c = concentratie

l = laagdikte (optische weglengte)

ik snap nu niet hoe ik de eerste formule moet zien. wellicht dat iemand er extra uitleg bij heeft. door dit probleem ben ik niet in staat de transmissie te berekenen.

ook een ander groot probleem is: dat ik niet in staat ben om de formules om te draaien. bijvoorbeeld bij formule 2. daar staat de kant en klare formule om de extinctie te berekenen. maar vragen ze bijvoorbeeld naar de molaire extinciecoefficient/concentratie/laagdikte. dan weet ik niet wat er aan de formule veranderd. dit probleem heb ik bij beide formule's. dus nu hoop ik dat jullie alle varianten van deze 2 formule's weten. ditzelfde probleem heb ik ook bij de formule van de voortplantingssnelheid. in m'n boek staat voortplantingssnelheid = golflengte*frequentie weten jullie de 2 andere varianten om golflengte en frequentie te berekenen?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met uitleg of voorbeelden.

bij voorbaat dank.

Berichten: 311

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Lijkt mij toch basic wiskunde. Zit dat wel in je pakket? Wat bedoel je met omdraaien... dat je een variabele niet weet en dan die moet uitrekenen? Dat zul je dan toch echt eerst zelf moeten kunnen, als ik je dit elementaire stukje kennis ga voor doen dan helpt het niks.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

wat ik met formule's omdraaien bedoel. is dat er een kant en klare formule staat.

bijvoorbeeld: E = -log T = ε * c * l

maar als er nu in een opgave wordt gevraagd naar de concentratie... dan ben ik totaal de weg kwijt. ik weet niet wat er moet veranderen aan de formule om het kloppend te krijgen om de concentratie te berekenen.

dit onderdeel van het wiskunde/scheikunde (formule's omdraaiden) heb ik nooit echt begrepen. ik kreeg alle formule's vroeger kant en klaar. en nu ik met deze opleiding ben begonnen word er van mij verwacht dat ik het zelf inhaal. maarja ik heb het basis nooit gehad. [-X

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Ga met dit soort dingen altijd terug naar de basis dan zie je het zo!

5 * 2 = 10

10 / 2 = 5

10 / 5 = 2

E = -log T = ε * c * l

E / (c * l) = ε

Is dit helder genoeg??

Berichten: 6

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Jorim schreef: Ga met dit soort dingen altijd terug naar de basis dan zie je het zo!

5 * 2 = 10

10 / 2 = 5

10 / 5 = 2

E = -log T = ε * c * l

E / (c * l) = ε

Is dit helder genoeg??
oké... t is me nu wel wat duidelijker... bedankt.

het enige probleem nu nog is dat ik niet begrijp hoe deze formule in elkaar zit:

T = 10-ε * c * l

hoe bereken ik hiermee de transmissie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Dat is niet zo heel moeilijk.

De juiste notatie is: 10-ε·c·l

Dus: tien-tot-de-macht.

Met je rekenmachine reken je dat zo uit, als je dus ε, c en l hebt.

Jorim: Op de Ti-83 is het sec log

Let op: l is vaak in centimeters. Omdat de meeste cuvetten waar je mee meet precies één cm weglengte hebben, is l dus vaak gelijk aan 1,00.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Beryllium schreef: Dat is niet zo heel moeilijk.

De juiste notatie is: 10-ε·c·l

Dus: tien-tot-de-macht.

Met je rekenmachine reken je dat zo uit, als je dus ε, c en l hebt.

Let op: l is vaak in centimeters. Omdat de meeste cuvetten waar je mee meet precies één cm weglengte hebben, is l dus vaak gelijk aan 1,00.
oké...dankjewel.

t zal wel lukken nu [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Vandaar dat de ε dus ook vaak in liter/(mol*cm) worden gegeven. Gewoon een kwestie van dat de E een dimensieloos getal is, immers, je kan alles tegen elkaar wegstrepen [-X

Berichten: 6

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Jorim schreef: Ga met dit soort dingen altijd terug naar de basis dan zie je het zo!

5 * 2 = 10

10 / 2 = 5

10 / 5 = 2

E = -log T = ε * c * l

E / (c * l) = ε

Is dit helder genoeg??
m.b.v. jouw uitleg heb ik de meeste formules wel kunnen ontleden. maar 1 van ze lukt me echt niet. ik krijg elke keer antwoorden eruit die nooit kunnen kloppen.

het gaat om deze formule: E = -log T = ε * c * l

en dan om de T

wat is de juiste formule om de T(ransmissie) uit te rekenen?

verder is het me denk ik gelukt...bedankt.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Kijk eens naar de post van berry. Die heeft het daar al gezegt, 10 tot de macht.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

de formule voor de transmissie is ook I / I0. Extinctie is gedifinieerd als -log T. Dus:

-log T = -log I/I0 = eta * d * c

Berichten: 6

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

sdekivit schreef: de formule voor de transmissie is ook I / I0. Extinctie is gedifinieerd als -log T. Dus:

-log T = -log I/I0 = eta * d * c
enorm bedankt [-X

dat was het.

topic kan verwijderd worden.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

topic kan verwijderd worden.
Natuurlijk, wij verwijderen altijd uitgebreid beantwoorde vragen [-X

Berichten: 16

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Hallo, heb even een vraagje:

ik kreeg laatst de vraag over de wet van lambert-beer:

epsilon is de molaire extinctiecoefficient... uitgedrukt in l/mol.cm.

maar als de concentratie in de grafiek nu wordt uitgezet in ppm, wat wordt de eenheid van epsilon dan?

weet iemand het antwoord?

Re: [scheikunde] wet van Lambert-Beer

Wat betekent ppm en kun je dat uitdrukken in eenheden van het SI-stelsel?

Reageer