Springen naar inhoud

[scheikunde] kationen wisseling

• Log in om te kunnen reageren

wicked_CF

wicked_CF

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2005 - 02:54

haloo allemaal ik ben bezig met het maken van een berekening voor
morgen en ik snap het niet helemaal.

vrg 1. bereken de capaciteit van de gebruikte hars.
we hebben dit practicum uitgevoerd ---
Stel een kolom op en vul deze met nat aangezuurd amberlite tot een kolomhoogte van ca 5 cm. weeg een geschikte hoeveelheid calciumchloride nauwkeurig af en breng dit kwantitatief over in een maatkolf van 100 ml breng een hoeveelh. van je oplossing in je kolom en Titreer het verkregen eluaat met de gestelde NaOH-oplossing.

de verbruikte aantal ml heb ik vermenigvuldigd met de concentratie van naoh en dan krijg ik de aantal mmol naoh dit is dan gelijk aan het aantal mmol hcl want 1 mol naoh reageert met 1 mol hcl.

van hieruit weet ik niet meer wat ik moet doen. Geplaatste afbeelding

vrg2 . wisselingspercentage is dat het aantal percentage zuur in de oplossing?anders heeft iemand een goeie uitleg hiervoor? [-X

alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2005 - 15:56

Capaciteit was volgens mij "mol kation per gram hars". Je weet het aantal mol H+ wat vrij kwam, omdat je het aantal mol loog weet. Hieruit kun je dus berekenen hoeveel mol kation is gewisseld en je weet het aantal gram hars. Dit kun je dus op elkaar delen.

Vraag 2 zou ik niet weten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures