Springen naar inhoud

[scheikunde] reactievergelijking opstellen

• Log in om te kunnen reageren

nathalie87

nathalie87

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 19:00

heeey goeie avond ik moet 2 reactievergelijkingen opstellen maar het wil nie lukken hoe het moet geloof ik zou iemand alsjeblieft willen helpen?

reactievergelijking 1 moet zijn:
De zoutzuuroplossing wordt getitreerd op watervrij natriumcarbonaat als titerstof, waarbij neutralisatie van de base CO32- door het toegevoegde zuur plaatsvind

Reactievergelijking 2:
Daar de eindoplossing een pH van 3 a 4 heeft, wordt als indicator methyloranje gebruikt, de kleur van de oplossing slaat om van geel naar rood

alvast bedankt

groetjes

Beryllium: In de helpfunctie kan je lezen hoe je sub- en superscript moet gebruiken, dat maakt je tekst wat leesbaarder.

Veranderd door Beryllium, 28 september 2005 - 20:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 20:39

zoek functie

overgens kan je de eerste denk ik zelf wel... 8-[ als eerst kan je een kijken wat er kan reageren en wat de waarschijnlijke eindproducten zijn (bedenk bijv. dat een zuur een H+je kan afstaan)
overgens zeg je dat CO3 een base is dus zou je ook aan een zuur / base reactie kunnen denken (overgens is CO3 volgens mij geen base)

fijne avond nog, en suc6 :)

Veranderd door Groentje, 28 september 2005 - 20:40

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2005 - 21:53

In dit geval wel, maar een hele zwakke. Je moet in dit soort gevallen alleen ten opzichte van de andere stoffen in dit potje kijken. Zou je ook OH- als base hebben, dan zou die eerst wegreageren tot water, waarna toch het carbonaation weer aan de beurt is.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 22:14

In dit geval wel, maar een hele zwakke. Je moet in dit soort gevallen alleen ten opzichte van de andere stoffen in dit potje kijken. Zou je ook OH- als base hebben, dan zou die eerst wegreageren tot water, waarna toch het carbonaation weer aan de beurt is.

je zal vast wel geleik hebben hoor, maar ik vraag mij toch wel af waar die HO- vandaan komt vooral omdat het geen H2O bevat
(overgens is het dan niet een vaste stof... word lastig titreren 8-[ )

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2005 - 23:35

Dat is ook niet de bedoeling, ik gaf hiermee een voorbeeld 8-[. Enne zeker weten dat hier water inzit, wat dacht je van zoutzuuroplossing?

Veranderd door FsWd, 28 september 2005 - 23:36

nathalie87

nathalie87

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 06:07

bedankt mensjes 8-[

groetjes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures