[scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

Goedemiddag allemaal,

Ik en een goede vriend van mij, moeten als velen dit jaar een Profielwerkstuk in elkaar zetten. Wij hebben als onderwerp Vuurwerk.

We zijn op zoek naar proeven die we hiervoor kunnen doen. 8-[

We willen bijvoorlbeeld de vlamkleuringen bestuderen en de bewegingen. Afbeelding

Ook zouden we graag weten of er ergens in Nederland een Vuurwerk- fabriek of museum is.

Wie kan ons helpen? Afbeelding

alvast bedankt,

Roy en Jeffrey

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

De meest aansprekende vuurwerkexperimenten zijn zeer gevaarlijk om uit te voeren, en vallen buiten het regelement van chemieforum.nl.

Vlamkleuringen zijn inderdaad wel eenvoudig te doen. Je kunt een klein spateltje met verschillende chloridezouten in een donkerblauwe gasvlam houden, dan kun je zien wat er gebeurt. Keukenzout en kaliumchloride zijn aansprekende voorbeelden.

In de chemie wordt de vlamkleuring toegepast in de "Atoom-emissie-spectroscopie".

Er zijn zeker vuurwerkfabrieken in Nederland, maar ik kan je niet meteen aan een adres helpen. En een vuurwerkmuseum is er on-line: http://www.vuurwerkmuseum.nl/

Berichten: 218

Re: [scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

Inderdaad, een beetje vuurwerkproeg is al snel te gevaarlijk. Bovendien mag je nu ook helemaal géén vuurwerk afsteken. Verder lijkt het me er lastig (onmogelijk) de beweging van een vlam te bestuderen.Mede omdat ik niet verwacht dat hier een verband in zit.

Echter, zoals al verteld kun je natuurlijk wel de gebruikte kleuringsstoffen van vuurwerk op school testen. Misschien kun je zelfs uitzoeken, hoe kleur precies tot stand komt en wat kleur nu eigelijk precies is.

Groetjes Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

Wat je zou kunnen doen is pyrotechnische mengsels maken met verschillende metaalzouten (Sr, Ba, Ca, Cu, Na) en deze aansteken. Wat ook leuk is is de invloed van bijvoorbeeld chloorverbindingen op de vlamkleur onderzoeken, dus niet alleen het metaal heeft invloed, maar ook de andere verbindingen, zo geeft Cu2O in een compositie een ander resultaat dan CuCl. Probeer dat ook te verklaren. Als je veel over kleuren, composities e.d. wilt weten, kijk dan eens op Usenet, rec.pyrotechnics en gebruik de zoek mogelijkheid. Dan vind je op veel vragen al een antwoord.

Houd wel rekening met de risico's van pyrotechnische mengsels. Dus als je dit op school maakt, doe het in een gecontroleerde omgeving en leg het wel eerst voor ter beoordeling. Zomaar aanrommelen met pyrotechnische stoffen is ten zeerste af te raden, weet wel wat je doet! Maar aan de andere kant, als je je er echt in verdiept, dan is het wel een fascinerend iets en kijk je in het vervolg met iets andere ogen naar het vuurwerk dat je met Oud&Nieuw afsteekt.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

Ok Bedankt voor alle tips tot nu toe ik hoop op meer Afbeelding

Het is niet de bedoeling dat we vuurwerk gaan afsteken natuurlijk.

Weten jullie misschien nog proeven Met de bewegingen van vuurwerk

zoals je bijvoorbeeld ziet bij sommige vuurpijlen dat je een soort koepel vorming krijgt (licht word verspreid in meerdere richtingen)

We hopen op meer goede reacties 8-[

Greetz Jeff en Roy

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

Weten jullie misschien nog proeven Met de bewegingen van vuurwerk

zoals je bijvoorbeeld ziet bij sommige vuurpijlen dat je een soort koepel vorming krijgt (licht word verspreid in meerdere richtingen)
Bij de explosie van een vuurpijl worden een hoeveelheid 'kruitbolletjes' weggeblazen. De precieze samenstelling van deze bolletjes bepaalt de kleur en nog een aantal andere effecten die je ziet, maar eigenlijk zijn het een soort lichtkogels.

Wanneer de explosie waarmee de bolletjes weggeslinggerd worden groot is zul je een groter wordende bol zien tot dat de bolletjes 'op' zijn.

Wanneer deze explosie klein is dan zul je, voordat de bolletjes op zijn zien, dat ze al naar beneden beginnen te vallen door de zwaartekracht. Hierdoor krijg je een koepelvormig effect.

Alles hier tussen in is natuurlijk ook mogelijk, en helemaal mooi wordt het als de bolletjes zelf op het laatst ook nog een keer uit elkaar spatten. :)

Ik kan zo niet een simpel proefje vezinnen waarmee je dit kun laten zien, maar het draait om de balans tussen explosiekracht, hoe lang de bolletjes branden en de zwaartekracht. Eigenlijk natuurkunde dus. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Proeven/Experimenten met Vuurwerk

Er speelt nog iets anders. Die bolletjes die worden voor de verspreiding aangedreven door een hoeveelheid kruit. Dat kan op twee manieren: je rangschikt ze precies om het kruit heen (de chinese manier), of je mengt ze gewoon door het kruit (de goedkope europese manier). In het eerste geval krijg je een prachtige bol (de restsnelheid van de pijl is ongeveer nul als de top afgaat), en in het tweede geval een soort fontein.

Reageer