brandwonden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 170

brandwonden

Beste

Ik denk dat ik het hier best kan vragen, het heeft met geneeskunde te maken denk ik .

Gisteren hadden we een discussie over brandwonden op school. Hoe dat die te pas kwam weet ik niet meer, maar dat heeft geen belang d us :: :)

Ik vertelde - had dat ergens gelezen- dat bij een brandwonde men steeds ervoor moet zorgen dat er weinig zuurstof aan de wonde kan komen dit zorgt voor minder pijn

daarvoor spoelt men met (koud) water 1 - om af te koelen 2- omdat er onder water geen zuurstof aanwezig is.

De repliek was

a) waarom blazen we dan als we verbrand zijn is toch zuurstof?

b) het doet minder pijn met koude lucht op de wonde te blazen dan het in een warm bad te steken, waar geen zuurstof aankan?

Dus ja hier ben ik dus ook koud op 8-[ gepakt .

Weet er toevallig iemand van jullie hoe het daadwerkelijk zit

Grts

EL Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: brandwonden

Ik denk niet dat de aanwezigheid van zuurstof echt van invloed is op de pijnervaring bij brandwonden. Het zijn de aangetaste zenuwen die zorgen voor de pijn. Hiernaast lost zuurstof ook gewoon in water op.

Spoelen van brandwonden met water is om te koelen/de warmte uit de verbranding te halen, en in het geval van een chemische brandwond om de oorzaak weg te spoelen.

Het verhaal van de zuurstof lijkt me een broodje aap verhaal.

Berichten: 1.153

Re: brandwonden

het zuurstof verhaal is niet te vinden.

hier (brandwondenstichting) is verder niks over het zuurstof te vinden. op deze website is trouwens vanalles over brandwonden te vinden.
2- omdat er onder water geen zuurstof aanwezig is
dit is ook niet waar. Vissen hebben ook zuurstof nodig om te leven... 8-[

Berichten: 170

Re: brandwonden

na verder zelf nog wat gezocht te hebben ben ik tot de volgende conclusie gekomen.

met zuurstof heeft het eigenlijk niets te maken, men moet de persoon bij zware brandwonden afdekken niet voor de zuurstof maar om ervoor te zorgen dat er minder kans op infecties zou kunnen ontstaan.

daarom liggen de heel zwaar verbranden ook in speciale kamers.

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: brandwonden

met zuurstof heeft het eigenlijk niets te maken, men moet de persoon bij zware brandwonden afdekken niet voor de zuurstof maar om ervoor te zorgen dat er minder kans op infecties zou kunnen ontstaan.

daarom liggen de heel zwaar verbranden ook in speciale kamers.


Dat klopt, maar als er geen schoon water aanwezig is, dan is het ondanks de infectiekans toch nog beter om met slootwater o.i.d. te spoelen dan niet te spoelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: brandwonden

8-[ Ik heb ooit ergens gelezen dat zuurstof de herstel bevordert, kan het hiermee te maken hebben?

Reageer