Eindwerk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Eindwerk

voor mijn eindwerk moet ik onderzoeken hoe bacteriën reageren op bepaalde reinigingsmiddelen. hoe kan ik het best en zo steriel mogelijk bacteriën van een deurklink of toetsenbord op een voedingsbodem enten? ik heb al gehoord over entnaalden maar die zijn bij ons op school niet beschikbaar...

hoe moet je dan de bacteriën kolonie vanop de voedingsbodem op een voorwerpglaasje brengen?

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eindwerk

Een steriel wattenstaafje en een druppel water op het glaasje wil ook weleens werken 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Eindwerk

Een glazenstaafje verhitten af laten koelen op de kolonie leggen en uitsmeren op een objectglaasje. Het gaat er gewoon om dat je steriel materiaal gebruikt je kunt het met veel verschillende dingen doen als je ze maar sterieel kunt maken.

MvG Ron

Berichten: 27

Re: Eindwerk

De manier van FsWd wordt vaak gebruikt, een steriel wattenstaafje met steriel Fz.

wat ook mogenlijk is als je grote oppervlakten (red. tafels ed) wilt screenen is een rodacplaatje. Dit is een voedingsbodem met een bolle ksnt waarmee je als het ware een stempel van het oppervlak kan maken.

Van daar uit (de rodac) kan je ze met b.v. een steriel wattenstaafje op een plaat enten. Als het maar steriel gebeurd.

mvg,

biohazzard

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Eindwerk

Je kunt het ook met rodac plaatjes doen... die maak je door pca agar op een speciaal schaaltje te gieten... maar dan moet je wel opletten dat er grote bolle menics onstaat. want de agar krimpt en als je niet genoeg er in hebt gegoten kun je geen vlakke voorwerpen beënten.

Beryllium: Ik heb getracht je post enigszins leesbaar te maken, let hier even op alsjeblieft...

Reageer