Springen naar inhoud

kaliumsorbaat in dranken

• Log in om te kunnen reageren

rinke_CF

rinke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 14:39

Wie kan mij helpen op dit gebied. Ben een behoorlijke leek. Maar in het dagelijkse werk wat ik doe heb ik te maken met het neerslaan van bruinachtige (kleur van de drank) afzetting, vergelijkbaar met ketelsteen in kunstof leidingen. Na labonderzoek blijkt dit kaliumsorbaat te zijn. Is er een middel dat dit bestanddeel op kan lossen? Door de kleine schilfertjes die ontstaan raken er in het systeem kleine vloeistof kanalen verstopt en veroorzaakt op die manier veel werk. Zure oplossingen of basische oplossingen werken niet. Mechanische reiniging van de kanaaltjes werkt ook niet, ze zijn eenvoudig weg te klein.
Ik ben op zoek naar zeg maar de tegenpool van kaliumsorbaat, die het spul oplost en je met water weg kunt spoelen, zonder dat het schadelijk is voor kunstof en roestvaststaal. Een heel lijstje met vragen maar wie kan en wil mij helpen?
Alvast vriendelijk bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Robertus

Robertus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 14:57

Hoi Rinke,

Misschien een iets wat andere oplossing is een een soort van filter te plaatsen (neem dan een dubbele zodat je nooit zonder filter zit) voor de kleinere kanalen?

De filters kun je dan makkelijk vervangen en je hebt geen extra proces nodig welke in een korte tijdsduur gedaan moet worden. Met zo'n filter kun je dit proces dan uitstellen.
Maar het neemt dan niet weg dan mogelijk je leidingen dan wel langzaam dichtslibben. Na een reinigingsbuurt is dit natuurlijk niet meer van toepassing.

Succes!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 17:27

Met een salpeterzuur oplossing moet je het schoon kunnen krijgen. Als je pas gaat reinigen als je kanalen verstopt zijn dan kom je in de problemen, omdat je geen flow meer hebt. Dus optijd beginnen met reinigen, nog voordat je problemen tegenkomt.

Verder zul je onderzoek moeten doen naar de salpeterzuur concentratie. Ik denk dat 5% nog geen problemen geeft met je apparaat, maar ik zou eens een oude koppeling en wat tubing een tijdje laten staan in deze oplossing en kijken wat de gevolgen zijn voordat je het uiteindelijk door je systeem gaat leiden.

De filter oplossing is echter nog veel mooier. Ik denk alleen dat je filters zeer snel verstopt zullen raken. Ik denk dat de deeltjes waarmee je temaken hebt geen univorme grootte hebben, waardoor je een cascade van filters nodig zult hebben om het verstoppen tegen te gaan. Maar het is ook zeker het proberen waard.

Suc6

Veranderd door Napoleon1981, 01 oktober 2005 - 18:31

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 20:47

Zeker weten dat het kaliumsorbaat is waar je last van hebt? Naar mijn weten is dat zout behoorlijk oplosbaar in water. Het zuur hiervan is ook behoorlijk oplosbaar, het wil er bij mij eigenlijk niet in dat dat neerslag wat je hebt kalium sorbaat is.

Je moet wel weten wat voor neerslag het is, voordat er advies gegeven kan worden. Misschien is het calcium sorbaat??? Kijk nog even goed naar dat labonderzoek.

zwarte piet

zwarte piet

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 10:48

Leidingwerk in inox wordt in de voedingsindustrie meestal gereinigd met een oplossing van 1,5% salpeterzuur bij 60C. Normaal moet dit alle kalkaanslag, melksteenzuur en andere verwante aanslag verwijderen. Kaliumsorbaat is inderdaad zeer goed oplosbaar in water dus denk ik ook niet dat dit het probleem geeft van de verstoppingen. Reiniginen moeten altijd preventief worden uitgevoerd en niet curatief.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 11:58

Wordt er gebruik gemaakt van leidingwater of demiwater in het systeem?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures