Begrenzende stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Begrenzende stof

Een vraag over rekenen aan reacties.

Ik wil graag weten hoe je te weten komt wat de begrenzende stof in een reactievergelijking is.

Heb me laten vertellen dat je naar de molecuulmassa moet kijken?????

Als voorbeeld : 25 gram zwavel met 30 gram calcium geeft maximaal .......gram aan calciumsulfide?

Alvast bedankt

JoeyRomano 8-[

Berichten: 2.399

Re: Begrenzende stof

Ja klopt molecuulmassa, dus je moet het aantal gram omrekenen naar een eenheid waar voor molecuulmassa gecorrigeerd wordt. Deze eenheid is de mol. Dus de component die in de laagste concentratie aanwezig is bepaald de maximale opbrengst die mogelijk is.

Nu is het niet zo simpel als ik er boven schets voor de duidelijkheid. Zo kunnen reactie verhoudingen de boel compleet omgooien. Bijvoorbeeld als 1 deeltje met 2 andere deeltjes reageerd. Door elke component door zijn reactie verhouding te delen kun je dit probleem elimineren.

Verder kunnen reacties ook nog evenwichten zijn, dan gaan er weer andere wetten gelden, maar dit gaat te ver denk ik als ik naar je begin vraag kijk.

Berichten: 3.145

Re: Begrenzende stof

JoeyRomano schreef:Een vraag over rekenen aan reacties.

Ik wil graag weten hoe je te weten komt wat de begrenzende stof in een reactievergelijking is.

Heb me laten vertellen dat je naar de molecuulmassa moet kijken?????

Als voorbeeld : 25 gram zwavel met 30 gram calcium geeft maximaal .......gram aan calciumsulfide?

Alvast bedankt

JoeyRomano 8-[
Een voorbeeld maakt dit vast wel duidelijk.

5 gram waterstof en 16 gram zuurstof geeft hoeveel gram water?

We schrijven de reactievergelijking:

2H2 + O2 ---> 2H2O

4 atomen waterstof en 2 atomen zuurstof reageren met elkaar, dus de verhouding in aantal atomen is 2 : 1.

Nu komt de mol-massa om de hoek kijken:

5 gram waterstof bevat 5 mol waterstof atomen.

16 gram zuurstof bevat 1 mol zuurstof atomen.

De beschikbare verhouding H : O = 5 : 1. Je zit nu dat zuurstof de beperkende stof is in deze. Als die ene mol zuurstof atomen op is gebruikt, dan heb je twee mol waterstof atomen gebruikt en er blijft nog 3 mol waterstof atomen over.

De totale massa, die in het water gaat zitten is dus 1 mol zuurstof atomen en 2 mol waterstof atomen, dat is 16 gram + 2*1 gram, in totaal dus 18 gram water. Er blijft 3 gram waterstof over.

Berichten: 8

Re: Begrenzende stof

In 1 woord SUPER!!!

Bedankt mensen, nu kan ik weer verder

Joey Romano

Reageer