Springen naar inhoud

Chinezen in de ruimte

• Log in om te kunnen reageren

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 10:58

Ik heb eigenlijk geen idee op welk forum ik dit onderwerp zou moeten posten. Het gaat om het volgende nieuwsbericht:

http://www.nu.nl/new...op_de_maan.html

Ik vind deze ontwikkeling erg interessant, en China heeft mijn steun in ieder geval. Als China dit echt gaat doen, dan beschouw ik de ruimtevaart van de Verenigde Staten als een grote, zinloze mislukking (kijk naar ISS, wordt nauwelijks gebruikt).
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 november 2005 - 11:14

sterrenkunde en ruimtevaart??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 11:22

Oh haha, pardon. Ja deze vraag moet inderdaad naar dat forum, mijn excuses.

Maar dan nog is daar de vraag: hoe staan jullie tegenover deze ontwikkelingen? Vinden jullie de amerikaanse ruimtevaart ook zo waardeloos?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 06 november 2005 - 11:58

Amerikaanse ruimtevaart is verre van nutteloos. En wat de Chinezen doen is simpelweg de Russische ruitmevaart kopieren met verbeteringen. Alles wat in hun plannen staat is iets wat de Russen ook al hebben gedaan. Hun Shenzoe is ook gebaseerd op Sojoez, het ruimtestation wat ze willen maken is vergelijkbaar met de Saljoet, monsters meenemen van de maan hebben de Russen ook al gedaan. het lijkt erop dat de Chinezen gewoon ervaring willen opdoen met ruimtevaart, en daarna een keer zelf iets spectaculairs willen gaan doen. Maar dan zijn we wel weer 15-20 jaar verder denk ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 12:10

Natuurlijk zijn is China nog niet zo ver, als zogenaamd 'opkomend, westers land', maar ik geloof wel dat China de ruimtevaart beter gaat aanpakken dat men in de Verenigde Staten heeft gedaan.

Amerikaanse ruimtevaart is verre van nutteloos.

Nee, prima. Er zijn wat experimentjes gedaan die we op aarde niet kunnen doen, en ze hebben er voor gezorgd dat de Russen wat harder opschoten met hun ontwikkelingen, maar daar is alles mee gezegd. De Amerikanen en de Canadezen maken grote, lompe, kraanachtige robotarmen, willen per se bemanning rond de aarde laten vliegen, investeren nauwelijks in andere middelen dan de raketten die al jaren worden gebruikt (oké, het amerikaanse team heeft dan wel de X-Prize gewonnen, maar dat hoeft ook niet betrouwbaar te zijn), en zo nuttig is ISS ook weer niet. Ik heb bovendien de indruk dat die bemande ruimtevaart alleen maar tot doel heeft om het Amerikaanse gevoel voor superioriteit te voeden.
Algemeen bekend is dat de Russen veel betere spullen hebben op dit gebied, hoewel ik daar soms ook mijn twijfels over heb. Ruimtevaart is een curieuze business. Ik hoop daarom dat de Chinezen eindelijk eens wat nuttigs gaan doen in de ruimte, zoals het koloniseren van de maan bewerkstelligen, dat zou prachtig zijn.

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 12:36

... als zogenaamd 'opkomend, westers land'...

opkomend oosters land!
China is niet westers en moet dat ook niet worden.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2005 - 12:59

Verplaatst naar Sterrenkunde en Ruimtevaart
Never underestimate the predictability of stupidity...

chrisk

chrisk

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 13:17

Ik vind ISS stukken beter dan een maanbasis bouwen. De hele aarde is al verrot gemaakt met die gebouwen, en nu is de maan aan de beurt, volgende slachtoffer? mars?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 06 november 2005 - 13:28

Ik hoop daarom dat de Chinezen eindelijk eens wat nuttigs gaan doen in de ruimte, zoals het koloniseren van de maan bewerkstelligen, dat zou prachtig zijn.

Zet dat maar lekker uit je hoofd. Als mensen permanent op de Maan zouden gaan wonen zou je na verloop van tijd op Aarde niet meer overeind kunnen staan, simpelweg door het enorme verschil in zwaartekracht. Hooguit kunnen we de maan gebruiken als een soort van industrieterrein voor energiecentrales e.d., of voor een uitvalsbasis naar verdere reizen (interessant vanwege de lage zwaartekracht). Wil je een kolonie, dan kun je toch beter naar Mars kijken. En dat is nu precies wat de Yanks doen.

Ik heb bovendien de indruk dat die bemande ruimtevaart alleen maar tot doel heeft om het Amerikaanse gevoel voor superioriteit te voeden.

Ter info: De koude oorlog is voorbij. De Yanks hoeven dus niet meer zonodig beter te zijn dan de communisten. NASA is juist bezig met onderzoek naar nuttige dingen, danwel wetenschappelijke dingen die niet direct nuttig zijn. Hierover hoor je alleen weinig in het nieuws, omdat het te ingewikkeld is voor een item van 3 minuten.
Daarnaast: De Russen en de Chinezen doen niet veel anders. Je zou waarschijnlijk zeggen dat de ESA het meeste onderzoek doet, mdat je hier het meeste van hoort. Maar dat komt enkel en alleen omdat Nederland mee doet met de ESA, dus dan is het interessanter om te laten zien. (het "ik klop liever op mijn borst dan op iemand anders' schouder" idee)
- Jimi Hendrix -

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 14:33

Als mensen permanent op de Maan zouden gaan wonen zou je na verloop van tijd op Aarde niet meer overeind kunnen staan, simpelweg door het enorme verschil in zwaartekracht.

Natuurlijk, maar daarom kan ik me ook voorstellen dat men dit er voor over zou willen hebben. Ook om een hele simpele reden: de aarde blijkt te klein te zijn. Een andere (interessantere) reden is dat het ruimtetoerisme langzaamaan toch wel zijn plaats zal vinden. Als je rijk wil worden, begin je een hotel op de maan. Of een winkel.

Hooguit kunnen we de maan gebruiken als een soort van industrieterrein voor energiecentrales e.d., of voor een uitvalsbasis naar verdere reizen (interessant vanwege de lage zwaartekracht).

Ik ben het er mee eens dat dit een wat logischere, meer voor de hand liggende optie is. Waarschijnlijk zal dat ook wel gebeuren, ooit. Moge de Chinese vlaggen op de eerste lunaire kernfusiecentrale 'wapperen'!

Ter info: De koude oorlog is voorbij.

Dat betekent nog niet dat de Amerikanen hun superioriteitsgevoel niet willen handhaven. Integendeel.

De Russen en de Chinezen doen niet veel anders.

Je moet de Russen er niet telkens bij halen. Rusland is een geval apart, en je kunt eigenlijk ook moeilijk vaststellen hoeveel geld er aan ruimtevaart wordt uitgegeven bijvoorbeeld. Dat weet men in Rusland zelf ook niet geloof ik, hoewel het toch een aanzienlijk bedrag zal zijn.
Helaas is het zo dat geld de drijvende factor is in dit hele gebeuren. Nou goed, redenerende dat China steeds rijker wordt, en bekend staat om zijn vreemde, doch zakelijke houding tegenover de rest van de wereld, denk ik dat ze toch echt een goede kans maken om de Amerikanen in te halen op ruimtevaartgebied. En dat hoop ik ook.

Je zou waarschijnlijk zeggen dat de ESA het meeste onderzoek doet, mdat je hier het meeste van hoort. Maar dat komt enkel en alleen omdat Nederland mee doet met de ESA, dus dan is het interessanter om te laten zien. (het "ik klop liever op mijn borst dan op iemand anders' schouder" idee)

De ESA is niet echt heel belangrijk. De Europese politiek is niet zo scheutig met investeringen in de ruimtevaart. Jammer eigenlijk, want wij in Europa moeten het van 'revoluties' hebben (we hebben niet echt grondstoffen e.d., alleen maar kennis), maar ach. Dat is weer een hele andere kwestie.

Mijn hele punt was niet alleen dat de Chinezen waarschijnlijk de Amerikanen zullen overtreffen op dit vlak, uiteindelijk, maar ook dat ik vind dat de Chinezen dit verdienen. En even voor de duidelijkheid: ik heb verder niks met China, en ik ben ook geen communist. :wink:

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 06 november 2005 - 17:13

Je moet de Russen er niet telkens bij halen.

Waarom niet? Al je een goede vergelijking wilt trekken moet je ook een neutrale referentie hebben. In dit geval komen de Russen daar het dichtst bij in de buurt.

Trouwens niet dat ik iets tegen de Chinezen heb hoor. Ik zie het als een welkome aanvulling voor de internationale ruimtevaart. Maar of de Chinezen beter zijn of niet, daar oordeel ik voorlopig niet over. Op dit moment, en met de plannen die ze gepresenteerd hebben, zijn ze vooral bezig om zichzelf op de kaart te zetten. Wat ze daarna van plan zijn zien we dan nog wel.
- Jimi Hendrix -

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 18:04

met de plannen die ze gepresenteerd hebben, zijn ze vooral bezig om zichzelf op de kaart te zetten.

Ja, ik denk ook dat ze zichzelf eerst willen bewijzen. Dat is jammer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures