Springen naar inhoud

Kaliumpermanganaat oplossen in zwavelzuur

• Log in om te kunnen reageren

semi chemicus EJ

semi chemicus EJ

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 19:10

Hallo,
ik ben EJ ben pas begonnen aan de HBO opleiding Chemie.
ik heb me vandaag aangemeld op dit forum nadat ik het tegen ben gekomen op google toen ik aan het zoeken was naar wat er gebeurt als je kaliumpermanganaat oplost in een zwavelzuuroplossing van 0,5 mol/L
zou iemand me dit haarfijn kunnen uitleggen? 8-[

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 20:38

Dan gebeurt er niet zo heel veel bijzonders. HMnO4 is een (vrij) sterk zuur, en zeker in de lage concentraties waar je hier over spreekt zal het zout KMnO4 dus oplossen en ioniseren in oplossing. Je krijgt dus K+ ionen en MnO4- ionen in oplossing. De oplossing wordt heel donker violet/paars bij zelfs vrij weinig KMnO4.

Bij hogere concentraties H2SO4 krijg je ander gedrag. Vanaf pakweg 50%-oplossingen van zwavelzuur zal het zuur HMnO4 niet meer volledig geioniseerd zijn en krijg je vrij permangaanzuur. Bij vrijwel puur zwavelzuur gaat de reactie nog verder en ontstaat mangaan (VII) oxide, Mn2O7. HMnO4 en in nog sterkere mate Mn2O7 zijn levensgevaarlijke goedjes, deze kunnen zonder aanwijsbare reden zomaar exploderen en in aanraking met organische stoffen leiden deze zeker tot spontane ontbranding.

Chemlevel 5??? Is dit niet een wel erg basale vraag voor dat level 8-[ ??

Veranderd door woelen, 01 oktober 2005 - 20:40

semi chemicus EJ

semi chemicus EJ

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 21:31

Bedankt voor je reactie

ja over dat chemlevel stond bij 5 voor HBO opleiding maarja daar ben ik nog maar net mee begonnen dus zoveel wat ik er niet vanaf...

maar naar welk chemlevel zou ik het dan beter kunnen veranderen?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 22:33

Uiteraard kan ik dat niet heel precies beoordelen (vooropleiding weet ik niet), maar chemlevel 3 lijkt me reeel. Tjdens je opleiding zal dit snel stijgen.

Maar ach... zo belangrijk is dit nou ook weer niet, zelf kijk ik eigenlijk meer naar de posts van mensen dan naar dat level.

semi chemicus EJ

semi chemicus EJ

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2005 - 23:06

ik heb het maar even aangepast, ik wil me niet beter voordoen als ik ben hè 8-[

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 14:41

Een bekend proefje is een bekerglas met 100 ml 98% zwavelzuur en daarop voorzichtig 100 ml ethanol 96% schenken.
Laat enkele kristallen kaliumpermanganaat vallen in de vloeistof en bekijk.

Er ontstaan ozonbelletjes(?) die spontaan de ethanol laten ontvlammen in hele kleine lichtflitsjes.

Veranderd door Echtepino, 04 oktober 2005 - 14:41

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures