Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Ik heb verleden week d.m.v een stoomdestillatie en extractie clove oil verkregen. Nu was ik alleen aan het zoeken naar de samenstelling van Clove oil en ik zag dit het hoofdzakelijk uit Eugenol bestaat. Alleen Eugenol is geen ester...

Ik vroeg me dan ook af wat er voor de geur zorde van Clove oil. Is het een ander component, wat een ester is? Of is het Eugenol zelf dat als "geen ester" toch voor de geur zorgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Niet alleen esters hebben een geur. De meeste organische verbindingen hebben wel een geur. Ze worden alleen niet allemaal als lekker ervaren. Wanneer een molecuul 'past' op een geurreceptor in je neus dan kun je het ruiken.

Berichten: 2.399

Re: Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Maar ook de grootste component hoeft helemaal niet voor de geur te zorgen. Verder is geur vaak een combinatie van componenten. Vanille is ook een goed voorbeeld. Deze stof is nauwelijks vluchtig, maar heeft toch een sterke geur.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Kruidnagel olie ruikt gewoon naar eugenol. Met een getrainde neus kan je ook wel andere geurelementen in kruidnagelolie ontdekken, maar ik denk dat de meeste mensen zelf amper zullen ruiken dat er een verschil in geur is. Zo zit er meestal een andere geur component in (β-caryofyleen) met een kenmerkende geur. Echter is de eugenol geur zo sterk en overheersend dat je deze meestal niet kan onderscheiden.

Iets is me niet helemaal duidelijk: ben je op zoek naar een ester in kruidnagel olie of ga je van de (foutieve) gedachte uit dat alleen esters een geur hebben?

Indien je naar een ester opzoek bent: de meest voorkomende ester in kruidnagel olie is de azijnzure ester van eugenol. Volgens sommige analyses zelfs wel 15%! Deze ester ruikt vrijwel gelijk als eugenol.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 18

Re: Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Ik ging uit van de foute gedachte dat esters alleen maar een sterke geur veroorzaakte. Dat was dus compleet fout.... 8-[

Ik ben er na lang zoeken dus achter gekomen wat jullie al zeiden, euganol is de veroorzaker van de geur in clove oil.

Overigens reageer ik zo laat omdat ik pas vanochtend een email kreeg dat er gereageerd was??

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Eugenol? Is dat geen "controlled substance". 8-[ Het wordt als grondstof voor MDMA gebruikt. Is dit een project voor school?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Eugenol? Is dat geen "controlled substance". stv118.gif Het wordt als grondstof voor MDMA gebruikt. Is dit een project voor school?
Daar ben je nog wel een (flink) aantal stappen van verwijderd. De extractie van eugenol zelf is een prima schoolproject lijkt me, al zijn er natuurlijk genoeg alternatieven.

Laten we niet gelijk van het ergste uitgaan. 8-[

Berichten: 18

Re: Ester in Clove oil (kruidnagel) Eugenol?

Ik ben tweede jaars van de opleiding tot scheikunde leraar tweede graads. Ik was bezig geweest met een stoomdestillatie van kruidnagel en vandaar ik op de euganol kwam.

Reageer