Lekke banden beperken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Lekke banden beperken

Ik wankel een beetje op twee gedachten:

1. Het is beter je banden keihard op te pompen zodat iets scherps door de tegendruk van de band niet naar binnen kan komen.

2. Je moet banden niet te hard oppompen want dan kunnen ze klappen als je tegen een drempel of stoepband rijdt.

Wie weet het juiste antwoord? Of ligt het weer eens in het midden? :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lekke banden beperken

1. Het is beter je banden keihard op te pompen zodat iets scherps door de tegendruk van de band niet naar binnen kan komen.
Voor het binnendringen van iets scherps maakt de druk binnen normale grenzen volgens mij nauwelijks verschil, alleen het materiaal van je banden. Buiten normale grenzen, probeer eens een slap opgeblazen ballon met een naald lek te prikken.... Deze geeft nog een tijdje mee voordat de naald doordringt........ En een op maximale spanning staande ballon zegt poef bij het minste of geringste.

Vraag twee heb ik geen duidelijk idee over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Lekke banden beperken

Ja, aan die ballon heb ik ook gedacht, maar een ballon rekt enorm uit als je 'm opblaast. Een fietsband veel minder.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lekke banden beperken

Dus blijf je binnen redelijke grenzen voor je materiaal, en zal het dus in de praktijk geen verschil maken. In dit soort gevallen zou ik zeggen, "a difference that makes no difference is no difference".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Lekke banden beperken

punt 1 klopt volgens mij ni, de enige reden waarom je je banden zo hard moet oppompen is omdat je anders te hard moet trappen. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lekke banden beperken

Ik denk dat de functie van hard oppompen vooral is om het contactoppervlak met de weg (en dus de kans op inrijdingen) te verkleinen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lekke banden beperken

mrtn schreef:
Ik denk dat de functie van hard oppompen vooral is om het contactoppervlak met de weg (en dus de kans op inrijdingen) te verkleinen.


Ik denk dat Gray gelijk heeft. Ik weet niet wat jij bedoelt met inrijdingen, maar als je op slappe banden fietst ben je constant het rubber van je band fors aan het vervormen, lucht in je band aan het verplaatsen (denk maar aan een slangenpomp) en zwabber je bovendien (een beetje) over de weg. Dit kost al bij al aardig wat energie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lekke banden beperken

Ik weet niet wat jij bedoelt met inrijdingen
De vraag is wat beter helpt tegen lekke banden door spijkers, glas, etc.

Met het halen van mijn motorrijbewijs sprak iedereen van 'inrijdingen' als ze het hadden over bronnen van lekke banden (spijkers, glas, etc).

Ik denk niet dat het gaat om de hogere druk in de band, zoals de redenatie van Ger in zijn eerste post is. Ik denk dat het grootste effect van het harder oppompen is - zie mijn vorige post.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lekke banden beperken

Mrtn schreef:
Met het halen van mijn motorrijbewijs sprak iedereen van 'inrijdingen' als ze het hadden over bronnen van lekke banden (spijkers, glas, etc).
Ik denk dat de functie van hard oppompen vooral is om het contactoppervlak met de weg (en dus de kans op inrijdingen) te verkleinen.
Ja, klinkt zo ook logisch. Een hovercraft zal zo geen last van lekke banden krijgen, want die heeft geen contactoppervlak.... :wink:

Maar een opgepompte of een slappe band verschillen toch niet zo gek veel in contactbreedte? N.B. de lengte van de 'contactvlek' maakt niet uit, of je die spijker nou wat eerder of een fractie van een seconde later overrijdt.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lekke banden beperken

Een hovercraft zal zo geen last van lekke banden krijgen, want die heeft geen contactoppervlak....
En geen banden :wink:

Weinig verschil in contactbreedte?

Denk het maar eens tot het extreme door:

- maximaal oppervlak bij een band onder atmosferische druk

- minimaal oppervlak bij een band onder oneindige druk

Ik denk wel dat het uitmaakt; immers.. hoe hader de band, hoe minder rubber je hoeft te vervormen (anders zou het ook niet minder zwaar fietsen). Je hoeft minder rubber te vervormen omdat het contactoppervlak met de weg kleiner is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 375

Re: Lekke banden beperken

Ger schreef:Ik wankel een beetje op twee gedachten:

1. Het is beter je banden keihard op te pompen zodat iets scherps door de tegendruk van de band niet naar binnen kan komen.

2. Je moet banden niet te hard oppompen want dan kunnen ze klappen als je tegen een drempel of stoepband rijdt.

Wie weet het juiste antwoord? Of ligt het weer eens in het midden? :roll:
ik denk dat het antwoord niet zo simpel is, als je band te hard is en je rijd tegen een drempel kan je band idd springen, als hij te zacht staat is het ook niet goed

of de druk veel invloed heeft op de kans dat je band kapot gaat als je op iets scherp rijd weet ik niet, wat ik je zou aanraden is gewoon de druk op je banden te zetten die op je buitenband is aangegeven(dacht ik toch)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Lekke banden beperken

Mrtn schreef met betrekking tot contactbreedte:
Denk het maar eens tot het extreme door:  

- maximaal oppervlak bij een band onder atmosferische druk  

- minimaal oppervlak bij een band onder oneindige druk
Ja, maar ten eerste, we gaan niet tot het extreme door. Neem een autoband: pomp die hard op, het loopvlak blijft precies dat, vlak.

Tenzij je extreem zacht gaat maakt het voor een fietsband ook niet alles uit. Wel wordt je contactvlek in de lentgte beduidend langer bij een zachte band, maar op die opmerking van me heb ik nog geen commentaar gehoord, dus ik mag aannemen dat we het daar wel over eens zijn.
Je hoeft minder rubber te vervormen omdat het contactoppervlak met de weg kleiner is.
En ja, leg maar eens autobanden onder je fiets, dan moet je veel rubber vervormen. Dat heeft dus alles met moeilijk trappen te maken, maar weinig met voorkoming van lekken.

dan nog iets over die stoeprand:
2. Je moet banden niet te hard oppompen want dan kunnen ze klappen als je tegen een drempel of stoepband rijdt.
Dat is het slechtste wat je kan doen: een tikje te zacht en je rijdt een deuk in je velg. In elk geval druk je je band op een heel klein oppervlak klem tussen stoeprand en velg. Het minste wat je krijgt is een vervorming die niet meer terugveert, een 'eitje'. Tenslotte zal een slap opgepompte binnenband gaan schuiven in je buitenband. Op enige termijn trek je je ventiel uit je band, of komt je binnnenband getordeerd in je velg te liggen, waardoor je wiel gaat reageren alsof er een slag in je velg zit.

En klappen zal hij nooit, tenzij de band tot het randje van exploderen opgepompt is.

Reken maar na:

oppervlakte van de doorsnee van een opgepompte gewone fietsband ca 6 cm2.

omtrek wiel ca. 200 cm, inhoud dus ca 1200 cm3. Dat is dus een dikke liter.

Een deuk door een stoeprand kan de band hoogstens 2 cm indeuken, opp driehoek 2 cm2.(basis x halve hoogte)

breedte band 4 cm, volume deuk dus ca 8 cm3. Het volume van de band neemt dus in het slechtste geval met 1 hele procent af, de druk in de band dus in het slechtste geval met 1 hele procent toe.

no big boom.

Kortom, vullen tot fabrieksdruk. En wat je ook doet, zorg voor plakkertjes en solutie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Lekke banden beperken

Ok mannen, bedankt. Ik houd het dus maar bij het oude, al heb ik zal ik het niet tot de fabrieksdruk oppompen, aangezien ik geen meter heb. Ik gebruik dus maar de "oppompen totdat het niet meer zo makkelijk indrukt met je vingers" methode. :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer