Oefeningen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

Oefeningen

Hallo,

Ik ben momenteel druk bezig met een cursus organische scheikunde via zelfstudie te studeren. In de cursus zelf staan wel oefeningen maar ik zou er graag nog wat meer hebben. Dus ik ben op zoek naar websites, literatuur,... waar oefeningen over organische chemie op staan. Moest je thuis nog een oefeningenpakket hebben liggen mag je het doormailen ofzo, alle suggesties zijn welkom.

Dank bij voorbaat

Berichten: 218

Re: Oefeningen

Ik heb het boek: Organic Chemistry 4e editie van Bruice. Hierin staan een heleboel opgaven. Misschien heb je er wat aan dit boek in de bieb te lenen.

Ik hoor het wel.

Groetjes Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oefeningen

Je kunt ook gemakkelijk zelf vraagstukken verzinnen door zogenaamde retrosyntheses te bedenken. Kies een bepaalde organische verbinding (bijv. een medicijn zoals paracetamol) en probeer te bedenken hoe je dit uit simpele uitgangsstoffen kunt synthetiseren door telkens een synthetische stap terug te maken. Dit is echt de beste oefening om organische chemie echt goed onder de knie te krijgen.

Je moet hier natuurlijk wel veel typen reacties voor kennen voordat je echt 'los' kunt.

Hiernaast zijn er op internet genoeg vragen/tentamens/oefenopgaven voor de organische chemie te vinden.

Berichten: 232

Re: Oefeningen

Ik zal in alle geval dat boek ontlenen.

Hopelijk staat er ook veel uitleg over de Fisher projectie in dat boek want daar snap ik de ballen van.

Hebben jullie thuis toevallig geen oefeningen meer liggen van organische die je gewoon effe kan inscannen of doormailen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oefeningen

Hopelijk staat er ook veel uitleg over de Fisher projectie in dat boek want daar snap ik de ballen van.


Fischer projecties. Daar had je toch al een keer een vraag over gesteld?

Berichten: 232

Re: Oefeningen

Ja, blijkbaar wel. Dat was ik al vergeten, maar het blijft toch enorm onduidelijk. Hopelijk staat er wat uitleg over in dat boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oefeningen

Met een molecuulbouwdoos kun je het principe van het maken van een Fischer projectie erg verduidelijken voor je zelf. Deze projectie is enkel een manier om de stereochemie weer te geven en het maken hiervan is gewoon een truukje wat je jezelf aan moet leren.

Berichten: 857

Re: Oefeningen

Er is een organisch boek van Morrison and Boyd dat heet organic chemistry 8-[

en dat boek is zo erg goed en er staan redelijk wat opgaven bij en het boek is zeer duidelijk. Bij ons op school wordt het al de bijbel der organische chemie genoemd.

Er wordt meen ik binnenkort een 7de editie gedrukt misschien is het wat.

Voor opgaven zul je toch het meeste hebben aan lesboeken dus misschien handig om eens bij een chemieschool opgaven te halen uit boeken??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oefeningen

Bij ons op school wordt het al de bijbel der organische chemie genoemd.


De echte bijbel is natuurlijk Organich Chemistry van Jerry March, Morrison en Boyd is dan de kindervertaling... 8-[

Berichten: 232

Re: Oefeningen

het boek Organic Chemistry van Jerry March kan ik niet terugvinden. Is dat de correcte titel van het boek?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Oefeningen

het boek Organic Chemistry van Jerry March kan ik niet terugvinden. Is dat de correcte titel van het boek?
Dat zal deze toch wel gewoon zijn??

Reageer