Springen naar inhoud

elektronenformules!

• Log in om te kunnen reageren

jorenheit

jorenheit

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 14:22

Morgen heb ik een proefwerk wat onder andere zal gaan over elektronenformules en de octetregel. Ik heb wel ongeveer een id van hoe het allemaal in elkaar steekt, maar een duidelijke uitleg van het hoe en wat wat betreft deze onderwerpen zou zeeeeer welkom zijn 8-[
Alvast bedankt,

Joren

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 22:39

Iets specifieker zou fijn zijn.

MVG,

Luders Geplaatste afbeelding

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 23:17

Morgen heb ik een proefwerk wat onder andere zal gaan over elektronenformules en de octetregel. Ik heb wel ongeveer een id van hoe het allemaal in elkaar steekt, maar een duidelijke uitleg van het hoe en wat wat betreft deze onderwerpen zou zeeeeer welkom zijn 8-[
Alvast bedankt,

Joren

Simpel gezegd draait het er om dat atomen er naar streven om een volle buitenste schil met electronen te hebben (edelgasconfiguratie). Dat is nu eenmaal erg gunstig. Voor de lichte elementen bevat de buitenste schil maximaal acht electronen (octet) en dit proberen ze te bereiken door electronen af te staan of op te nemen (bijv Na+ en F-) óf door electronen te delen (bijv. CF4 ). Een atoom streeft er dus naar om op een dusdanige manier bindingen te vormen zodat het lijkt alsof hij 8 electronen in zijn buitenste schil heeft.

Verbindingen die niet aan de octetregel voldoen zijn vaak erg reactief omdat ze door een reactie aan te gaan er alsnog voor kunnen zorgen dat ze aan de octetregel voldoen.

jorenheit

jorenheit

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 16:41

hey bedankt 8-[

tis trouwens wel erg toevallig dat je in bronnegerveen woont....daar wonen maar 5 mensen ofzo, waaronder een kameraad van me :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures