Springen naar inhoud

Suikerbepaling in energiedranken

• Log in om te kunnen reageren

Bram_CF

Bram_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 15:30

Voor ons profielwerkstuk willen wij de invloed van sportdranken op uithoudings-, concentratie- en reactievermogen bepalen. 1 van onze deelonderwerpen is het bepalen (kwantitatief, de hoeveelheid) van een aantal stoffen in de drankjes. We willen daarom een suikerbepaling doen, bij ons op school hebben ze wel een suikerbepaling maar daarmee kan je de totale hoeveelheid suiker vaststellen. Wij vroegen ons af of iemand hier weet of je ook een bepaling kan doen apart voor verschillende suikers? Denk aan Fructose, Glucose, etc.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 16:42

Het handigste (en leukste misschien ook wel) is om ze eerst te scheiden, en dan te analyseren. Je zou kunnen overwegen om HPLC te gebruiken. Dat heb ik wel eens gedaan met 6 verschillende suikers, en de quantitatieve bepaling daarvan gaat prima.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bram_CF

Bram_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 16:48

Heb jij misschien methodes (info) hoe wij zo'n proef kunnen uitvoeren? We hebben al contact opgenomen met de RuG, daar gaan we een cafe´ne bepaling doen die zouden ons eventueel ook wel kunnen helpen als niemand ons hier verder kan helpen denk ik.

Veranderd door Bram, 04 oktober 2005 - 16:49

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 17:41

Ben in het bezit van een proefbeschrijving voor het bepalen van het totaal aan enkelvoudige suikers (glucose/fructose ...). Deze moet te doen zijn.

Heb nl leerlingen deze ook voor een profielwerkstuk laten doen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 18:37

Heb jij misschien methodes (info) hoe wij zo'n proef kunnen uitvoeren? We hebben al contact opgenomen met de RuG, daar gaan we een cafe´ne bepaling doen die zouden ons eventueel ook wel kunnen helpen als niemand ons hier verder kan helpen denk ik.

Tja, een volledig voorschrift heb ik niet, maar suikerbepaling is niet heel afwijkend voor een werkstuk. Ik heb op de VU in A'dam eens een paar eindexamenstudenten begeleid met een soortgelijk iets. Mogelijk kunnen ze je daar verder helpen (let wel, ik ben niet meer verbonden aan de VU, dus alles zal je zelf moeten organiseren).

--> Klik mij! <--

Veranderd door Beryllium, 04 oktober 2005 - 18:38

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bram_CF

Bram_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 21:03

Bedankt voor de hulp, we zullen kijken of we er wat mee kunnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures