Springen naar inhoud

C60 Buckyball molecuul

• Log in om te kunnen reageren

Nick469

Nick469

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 15:15

ik heb twee vraagjes, want ik kan het antwoord nie vinden.
[!] het gaat over het balvormige C60 molecuul.

1. Waarom klopt de formule C60 ? Hoe kom je daaraan ? je hebt toch 20 zeskanten met ogenschijnlijk 82 C-atomen.

2. Koolstof heeft covalentie 4. Hoe kan elk C-atoom dan toch maar 3 C-atomen als directe buren hebben ? 8-[

Gelieve mij snel te helpen,... :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 15:24

Volgens mij zijn deze vragen of in die streking al een keer voorbij gekomen, helaas kan je niet met 3 letters zoeken

--EDIT--

Maar met even googlen kom je ook een eind:
http://www.fkf.mpg.d...rene/intro.html

1. C60 is a molecule that consists of 60 carbon atoms, arranged as 12 pentagons and 20 hexagons.
Dat is 5x12 = 60 want alle hexagons grenzen aan pentagons

2. In het plaatje hieronder van Raspoetin is duidelijk te zien dat er dubbele bindingen zijn.

Veranderd door jurn, 05 oktober 2005 - 15:38

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Nick469

Nick469

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 15:26

waar kan ik deze antwoorden vinden ? kunt u mij die niet snel geven ? vooral vraag 2 snap ik niet ! please...

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 15:32

Ik heb geen zin om al die atomen te tellen om te zien of je gelijk hebt, maar hier is een afbeelding van een platgeslagen C60, dus ga je gang.

De oplossing van vraag 2 is dat koolstof dubbele bindingen kan aangaan (tenminste, ik denk dat je dat bedoelt.
Ook in grafiet hebben C-atomen veelal maar 3 buren (geloof ik). De C-atomen in diamant (kristal) hebben daarentegen wel 4 C-atomen als buurman/vrouw

Figuur
Edit Beryllium: figuur is erg groot, klik op de link om te bekijken.

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Beryllium, 05 oktober 2005 - 15:45

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 15:33

Heb een edit in mij bericht zou nu duidelijk moeten zijn
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

JvG_CF

JvG_CF

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 10:28

2. In het plaatje hieronder van Raspoetin is duidelijk te zien dat er dubbele bindingen zijn.

Bij mijn weten zijn er niet echt dubbele bindingen aanwezig in C60
De koolstot-atomen zullen wel sp2 gehybridiseerd zijn, ondanks dat
het molecuul een bolvorm heeft. Volgens mij wordt dat vierde electron niet echt gedeeld zoals bij een dubbele binding, maar beweegt die meer over het gehele boloppervlak. Soort van aromaticiteit.

Je kan zo'n Buckybal wel zien als een gekromde grafietlaag.

De oplossing van vraag 2 is dat koolstof dubbele bindingen kan aangaan (tenminste, ik denk dat je dat bedoelt.
Ook in grafiet hebben C-atomen veelal maar 3 buren (geloof ik). De C-atomen in diamant (kristal) hebben daarentegen wel 4 C-atomen als buurman/vrouw

Inderdaad 3 buren en het 4e elektron zweeft vrij tussen de lagen. Daarom is grafiet geleidend.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures