Visolie en PBDE

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 110

Visolie en PBDE

Omdat ik een leek ben op het gebied van chemie weet ik niet waar ik deze vraag moet stellen. Vandaar de keuze voor algemeen.

Mijn vraag is de volgende:

Visolie is oa besmet met PCB's en PBDE's. Sommige fabrikanten zuiveren hun visolie van giftige stoffen. Als ik het goed begrepen heb wordt visolie dmv adsorptie met actieve kool gezuiverd van PCB's. Worden PBDE's ook op deze manier weggezuiverd? Ofwel is PBDE een stof die hecht aan actieve kool? Hopelijk is mijn vraag duidelijk. Alvast bedankt!

Berichten: 2.399

Re: Visolie en PBDE

Ja PBDE`s hechten ook aan active kool, ware het niet dat ze dit iets slechter zullen doen, vanwege de polaire ethergroup. Maargoed je hebt het hier over een bepaalde groep stoffen. Die PCB`s zijn ook wel eens gehalogeneerd, van PBDE`s weet ik het niet eigenlijk, maar zal vast ook wel. Hoe meer halogenen aan het molecuul, hoe slechter de retentie (hechting) aan de active kool. Er zijn dus ook situaties mogelijk waarbij bepaalde PCB moleculen die mindergoed zullen hechten dan een bepaald PBDE molecuul met name de zwaar gehalogeneerde.

Wat versta je onder hechten? Er aan vast blijven zitten voor altijd, of dat je een batch kunt zuiver door bijvoorbeeld een cardridge? Er zal zeker in beide gevallen een moment komen dat je breaktrough krijgt, dat betekend dat er toch PCBS door de cardridge zullen gaan.

Berichten: 110

Re: Visolie en PBDE

Dank je!

Ik begrijp niet alles uit je antwoord, maar wel de strekking. Ik sprak over hechten omdat het adsorptie proces met actieve kool ergens op die manier stond uitgelegd, maar hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet. De consumentenbond heeft laatst visolieen getest op oa PCB's. Er zaten naar ik meen twee merken tussen die vrij waren van PCB's. Omdat ik daarna las over de enorme toename van PBDE's in het milieu vroeg ik mij af of die stof dan nog in de gezuiverde olie zat, of dat die door het proces meegezuiverd werd. Ik begrijp uit je antwoord dat ik er vanuit kan gaan dat het grootste gedeelte van PBDE's verwijderd zal zijn bij een visolie die vrij is van PCB's. Eea hangt natuurlijk af van de precieze omstandigheden (mate van halogenering bij beide stoffen bv), maar zo ongeveer zal het wel opgaan?

Berichten: 2.399

Re: Visolie en PBDE

Ik weet niet wat je met deze informatie gaat doen en hoe precies je moet zijn. Maar dit is inderdaad een hele simplistische weergave.

Reageer