Springen naar inhoud

informatie over thallium

• Log in om te kunnen reageren

Albicilla

Albicilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 21:51

Hoi iedereen,

voor het vak anorganische chemie moeten we een werkje maken over transitiemetalen. Ik mag Thallium (Tl atoomnr 81) bespreken. Maar waar kan ik hierover degelijke informatie vinden (publicaties met andere woorden 8-[ ) en graag ook de mogelijke toestanden waarin dit element wordt teruggevonden en enkele karakteristieke reacties die het aangaat (er moet immers een terugkoppeling zijn met de algemene chemie van vorig jaar). Ik heb gehoord dat het alvast in zeewater zit, maar waar nog?

wie helpt me zoeken?

met vriendelijke groeten,
Bruno

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 22:31

Je kunt natuurlijk ouderwets de universiteitsbieb in duiken en kijken in de Gmelin (naslagwerk, voor zo ongeveer ieder element een apart deel) of in Advanced Inorganic Chemistry van Cotton en Wilkinson.

Daar kun je veel informatie en verdere literatuurverwijzingen in vinden.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 22:53

Is thallium een transitiemetaal? Dit zit in kolom 13 (met boor, aluminium etc.) en dan is het toch geen transitiemetaal meer? Het laatste transitiemetaal is bij mijn weten kwik (atoomnummer 80), tenminste als je de instabiele elementen 103 e.v. niet meerekent.

Veranderd door woelen, 07 oktober 2005 - 22:54

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 09:50

Wanneer thallium geoxideerd is zit je al in het gebied waarin de d-schillen gevuld/geleegd worden. Het gedraagt zich dan als een overgangsmetaal, al is het dat eigenlijk niet.

Albicilla

Albicilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 09:52

strikt genomen is thallium idd geen transitiemetaal meer. In de 6de periode is Hg idd het laatste. sorry voor de verwarring 8-[

ik zal idd de bib van de universiteit eens onderste boven keren, nu ik de titels heb moet dat een stuk vlotter verlopen, bedankt .

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 16:57

Heb je thallium op Wikipedia al bekeken?

Albicilla

Albicilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2005 - 17:37

ja uiteraard wel 8-[
maar het gaat mij erom zoveel mogelijk en zo degelijk mogelijke informatie te verkrijgen over dat element.

groetjes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures