Springen naar inhoud

Atomen in zand

• Log in om te kunnen reageren

Jules_CF

Jules_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 17:46

Weet iemand toevallig welke atomen er allemaal in zand (wat ook een tamelijk ruim begrip is, het geelkleurige metselzand/speeltuinzand in mijn geval) aanwezig zijn?

Voor zover ik weet zit er Ca, Mg, Si, C en O in, maar voor de rest heb ik totaal geen idee. Het gaat mij voornamelijk om de Ca wat in het zand aanwezig is. Als iemand hier een (gemiddelde) indicatie van heeft zou ik dat erg waarderen. Ik denk nl dat mijn meting van +- 0.3mg Ca/g zand aan de erg lage kant zit (ja ik heb rekening gehouden met interferenties van aluminium en fosfaat ed.) maar ik heb geen referentie.

(Wikipedia en google hebben niet echt geholpen - en als iemand toevallig een leuk plaatje ( > 300x150 pixels) van een atoomspectrum heeft zag ik dat ook graag 8-[

Bij voorbaat dank.

Veranderd door Jules, 08 oktober 2005 - 17:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 20:26

gehalte Ca hangt af van plaats tot plaats
"zand" is enkel een aanduiding voor de korrelgrootte van een mengeling aan fijngemalen gesteente.
daarom ziet zand er niet overal hetzelfde uit, er zit niet overal hetzelfde in.

atoomspectrum: ik kan het eventueel wel inscannen maar niet op deze pc dus als je het binnen een paar dagen nog niet hebt zal ik het doen, een bepaalde voorkeur van atoom?

Jules_CF

Jules_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 21:05

Als het even gaat van Ca natuurlijk , tot nu toe heb ik alleen maar spectra gevonden met een schaalverdeling in Angstrom, en als het even mogelijk is had ik graag eentje in nm.

Het hoeft natuurlijk geen preciese waarde te zijn, maar als het maar om een grove schattig gaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures