Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

Beste mede chemieforum.nl surfers,

Voor mijn jaartaak (6 ASO België) ga ik het over "internetprogrammeren" hebben, met daarin 2 voorbeelden: titratie (zwak zuur, sterke base of andersom) en foto-album met watermerken enz...

Voor het 1ste heb ik het probleem dat ik niet teveel hulp mag vragen aan de leerkrachten. Als ik op het internet informatie over deze titratie opzoek kom ik ook niet al te veel transparante antwoorden tegen, dus nu vraag ik even hulp op deze site.

Ik moet zuren of basen met meerdere dissociaties kunnen invoeren, tot 3 (kz1, kz2, kz3) en daarna de sterke base invoeren en dan een grafiek maken van de hoeveelheid sterke base/zuur naar de pH, waar dus de buigpunten van de equivalentiepunten zichtbaar worden gemaakt. Het programmeren is geen enkel probleem, maar de uitleg en de formules wel. Zou iemand mij op weg willen helpen?

Ik verwacht dat deze thread lang zal worden en in verschillende stappen naarmate ik vorder.

dankuwel

Berichten: 2.399

Re: Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

Welke formules heb je al?

Berichten: 4

Re: Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

eigenlijk ongeveer niets, want het is heel anders dan pH berekening van een zuur/ base met 1 dissociatie, ik zou dus de formule voor de pH berekening van meerdere nodig hebben en dan moet ik het de concentratie van de base en zuur weten en daarna een grafiek van het type (x,y) --> (ml base, pH) moeten hebben en op die manier via de buigpunten de verschillende equivalentiepunten kunnen bepalen en zien welke indicator men zou nodig hebben tijdens een echte proef

dankjewel voor deze snelle respons

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

De eerste sleutel is dus dat als één van de twee sterk is, je alleen met de dissociatie van de ander te maken hebt. Kun je dan iets meer zeggen?

Berichten: 4

Re: Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

er zijn 2 mogelijkheden:

Zuur dat moet getitreerd worden:

gegevens: Kz1, Kz2, Kz3, Vzuur, Czuur,

gevraagd, pH op het moment dat er x ml sterke base door de buret loopt.

en de 2de mogelijkheid is uiteraard andersom, keuze van de gebruiker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

Stel de evenwichtsvergelijkingen eens op.

Berichten: 4

Re: Titratie zwak zuur, sterke base of andersom

Op deze website:

acid-base titration

staan de equivalenties die ik nodig heb

Het probleem is dat ik het toch niet zo goed begrijp als ik het lees

Ik hoop dat iemand het wat beter begrijpt tot welke formule ik uiteindelijk moet komen om pH(van de volledige oplossing) in functie van het toegevoegde hoeveelheid base/zuur te kunnen plotten.

Reageer