Waterstofperoxide aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Waterstofperoxide aantonen

Hallo, ik moet voor school waterstofperoxide aantonen in Tandpasta. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit aan moet gaan pakken. Ik kon het nergens anders op het internet ook niet hoe ik het moet doen. Zouden jullie me uit kunnen leggen hoe ik dit moet doen. Alvast bedankt.

Berichten: 3.145

Re: Waterstofperoxide aantonen

Een zeer gevoelige methode om waterstof peroxide aan te tonen is toevoegen van een sterk verdunde oplossing van kalium dichromaat in zoutzuur of zwavelzuur. Deze oplossing moet heel verdund zijn (max. 0.5% dichromaat en 0.5% zuur). Als je deze lichtgeel/oranje oplossing toevoegt en er zit inderdaad waterstofperoxide in, dan wordt de vloeistof eerst diep blauw en langzaam ontkleurt de vloeistof dan tot heel licht groen.

Die tandpasta zou ik dan wel eerst oplossen (of een suspensie van maken) in een weinig water en daar de dichromaat/zuur oplossing aan toevoegen.

Doe eerst een experiment, met een oplossing van bijvoorbeeld 0.5% waterstofperoxide, waaraan je de dichromaat/zuur oplossing toevoegt. Dan zie je het effect heel goed en dan weet je waar je op moet letten met die tandpasta.

PS: Let wel op, dichromaat is een mogelijk carcinogeen. Dus oppassen voor onbedoelde blootstelling aan deze stof.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Waterstofperoxide aantonen

Mocht je iets tegen dichromaat hebben 8-[ kan je ook even de forumzoekmachine gebruiken en zoeken op waterstofperoxide, je bent niet de eerste die deze vraag stelt!

Reageer