Springen naar inhoud

Temperatuursverandering

• Log in om te kunnen reageren

driesv

driesv

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 18:44

Op de tafel een 1,0 M HCl oplossing en een 1,0 M NaOH oplossing. Breng 20 ml HCl in een bekerglas met pipet. Breng 20 ml NaOH in een tweede bekerglas.  Voeg dit aan de HCl oplossing toe. Meet de temperatuursverandering.

Dit was in het kort de opdracht. Bij het doen van die opdracht merken we dat de temperatuur stijgt met 4,3 C (Is maar een benadering), dus het is een exotherme reactie. Nu is de vraag hoe ik dit zou kunnen verklaren.

Vermoedelijk krijg ik dit als vergelijking: HCl + NaOH -> NaCl + H2O

Ik heb het al geprobeerd met enthalpie, maar dat is mij niet gelukt. Dan probeerde is de temperatuursverandering te berekenen via stochiometrie, maar daar geraak ik ook niet ver mee. Kan iemand mij helpen?

PS: Ik doe 6 Wetenschappen-Wiskunde dus ik ken wel iets van chemie, maar ook niet zo veel.

Veranderd door driesv, 11 oktober 2005 - 18:45

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:27

De eigenlijke reactie die optreedt is H+ + OH- --> H2O

Deze reactie is exotherm, en er zou iets van een enthalpie wel voor bekend moeten zijn. Ik kon hem niet zo snel vinden, maar ik zoek nog even verder.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

driesv

driesv

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:32

Ik dacht al dat ik iets met enthalpie moest doen. Maar het lukt mij niet zo goed. Kan iemand wat tips/uitleg/berekeningen geven?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:41

Even mijn oude, stoffige tabellenboekje uit de kast gepakt...

De vormingsenthalpie van H2O (l) is -2.86105 J mol-1

Wat je moet doen om te bepalen hoeveel je water zou moeten stijgen in temperatuur:

Gebruik de formule ΔQ = mcΔT

Waar ΔQ staat voor het verschil in warmte (kan je berekenen uit de enthalpie, en de hoeveelheden die je hebt gebruikt), m staat voor de massa van het water, c is de warmteconstante van water (hoeveel energie geeft hoeveel graden stijging?) en ΔT is het temperatuurverschil.

Verplaatst naar Fysische chemie, dit is geen biochemie natuurlijk 8-[

Veranderd door Beryllium, 11 oktober 2005 - 19:42

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

driesv

driesv

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:52

Heel hard bedankt.
Maar ik snap nog altijd niet hoe ik die ΔQ kan berekenen. Is dat met nog een andere formule. En die enthalpieverandering, moet dat enkel van de reactie H+ + OH- -> H2O of van heel de vergelijking?

Veranderd door driesv, 11 oktober 2005 - 19:54

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 20:02

Over ΔQ:

Je hebt 10 mL van je HCl-oplossing, en 10 mL van je NaOH-oplossing. In beide gevallen weet je de concentratie; dus, kan je eenvoudig bepalen hoeveel mol water er kan ontstaat. De waarde van de vormingsenthalpie zegt dat er voor elke mol water 2,86105 J ontstaat; dus, bereken dan voor jouw hoeveelheden hoeveel J er vrij komt.

En die enthalpieverandering, moet dat enkel van de reactie H+ + OH- -> H2O of van heel de vergelijking?

Strikt genomen, zal je moeten corrigeren voor de enthalpieverandering veroorzaakt door H+ en OH-. Maar ik zou eerlijk even niet weten welke enthalpie je daarvoor zou moeten gebruiken; ik zou het lekker eerst zo berekenen.

driesv

driesv

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 11:45

Kan je ook verklaren waarom de eigenlijke reactie die optreedt H+ + OH- --> H2O is? Wat daar zit ik nog vast mee? (Ik probeer ondertussen de temperatuursverandering te berekenen.

Veranderd door driesv, 12 oktober 2005 - 11:46

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 12:43

Wat zou er volgens jou dan nog kunnen gebeuren?

driesv

driesv

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 14:06

Niets, maar waarom zorgt H2O voor die temeratuursverandering en NaCl niet?

Veranderd door driesv, 12 oktober 2005 - 14:06

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 14:22

Omdat NaCl gewoon opgelost blijft en dus niet voor een vormingsenthalpie zorgt.

Veranderd door FsWd, 12 oktober 2005 - 14:22

driesv

driesv

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2005 - 17:35

Geplaatste afbeelding

(de 10^3 moet bijna overal 10^-3 zijn, maar dat weet ik)
Dit heb ik al.
Is dit al correct?
En dan zit ik vast met ΔQ te berekenen. Kan iemand mij helpen?

Veranderd door driesv, 12 oktober 2005 - 20:22

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures