[Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Ik heb een vraagje. In mijn boek wordt verdund salpeterzuur het ene moment als HNO3 geschreven, het volgende moment als H30+ + NO3- (al die 3en moeten laag staan dan, de + en - hoog)

Hoe kan dit? Wanneer moet ik welke notatie gebruiken? :roll:

Berichten: 55

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Salpeterzuur = HNO3 (volgens mijn aantekeningen)

Er staat niet bij of het + of - is...

Er naast staat wel de naam zuurrest Nitraat NO3-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Als je de verbinding HNO3 oplost in water, krijg je een zure oplossing.

Het oplossen doet hetzelfde met de HNO3 als met bijvoorbeeld NaCl; het splitst in ionen.

HNO3 --> H+ (aq) + NO3(-) (aq)

H+ is in essentie een proton (waterstof min zijn enige elektron). Protonen zijn nogal reactief (niet graag alleen) en zo'n ding zal zich dus binden aan het eerste/beste watermolecuul dat langsdrijft = H30(+)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

oplossen waterstofnitraat

HNO3 + aq -> H+(aq) + NO3-(aq)

maar: een H+ ion als zodanig (losse H atoomkern zonder elektron) bestaat niet, maar gaat een zwakke binding aan met een watermolekuul, zodat er een H3O+ ion ontstaat.

Bovenstaande vergelijking moet je dus schrijven:

HNO3 + H2O -> H3O+(aq) + NO3-(aq) (salpeterzuur)

Nb: voor mijn +jes en zo geldt hetzelfde als bij jou....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Zuiver salpeterzuur is niet in ionen gesplitst, het is daarom niet zinvol om aan te geven uit welke ionen het zuur is opgebouwd. In dit geval schrijf je meestal HNO3

In een verdunde oplossing is het wel zinvol om de ionen aan te geven, omdat dit feitenlijke deeltjes zijn die in de oplossing voorkomen. Dan is een notatie als H+ + NO3- wel zinvol.

Of je het waterstof ion aangeeft als H+, als H3O+ of bijvoorbeeld H7O3+ is meer een kwestie van gemaakte afspraken.

Persoonlijk vind ik dat je dat alleen zou moeten aangeven als het van belang is te weten of en zo ja in welke mate het ion gehydrateerd is.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

JanMeut schreef:
Of je het waterstof ion aangeeft als H+, als H3O+ of bijvoorbeeld H7O3+ is meer een kwestie van gemaakte afspraken.


Zou goed kunnen. H3O+ zou dan de afspraak kunnen zijn die mijn scheikundeleraar met ons maakte. Met die H7O3+ heeft hij ons naar mijn herinnering nooit lastig gevallen. Slordig van hem of vergeetachtig van mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

H7O3+ heeft hij ons naar mijn herinnering nooit lastig gevallen


Is toch in de meeste gevallen een betere weergave van de werkelijkheid. Op de middelbare school houd je je toch amper met die hydratatie bezig, dus ik kan me voorstellen dat dit pas in het hoger onderwijs aan de orde komt.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

H7O3+ heeft hij ons naar mijn herinnering nooit lastig gevallen


Is toch in de meeste gevallen een betere weergave van de werkelijkheid. Op de middelbare school houd je je toch amper met die hydratatie bezig, dus ik kan me voorstellen dat dit pas in het hoger onderwijs aan de orde komt.


Zelfs op het MBO-analytische chemie wordt daar niet mee gewerkt. Het is wel bekend, maar je hoeft het niet eens te weten ofzo. Op het HBO kan ik het niet inschatten, ik doe geen analytische chemie meer :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Op het HBO moet je beide notaties begrijpen en er zeker ook mee kunnen werken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Niet op mijn richting Mrtn, al zitten we in hetzelfde gebouw. Maarja, ik heb dan ook de p-fase overgeslagen. Ik neem aan dat jij daar nu inzit.
Appareo decet nihil munditia?

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Geconcentreerd salpeterzuur dat in de handel verkrijgbaar is bevat ongeveer 65% HNO3 dat op de bekende wijze geioniseerd is. Maar om bijvoorbeeld organische verbindingen te nitreren tot nitro-verbindingen is een nog sterker zuur nodig. Want dat ioniseert anders. Er onstaan dan nitronium ionen,

NO2+ , die een rol spelen in het nitreer proces.

Als er heel weinig water aanwezig is gaat het volgende dissociatie-evenwicht een rol spelen:

2 HNO3 -(---------)- NO2(+) + NO3(-) + H2O

Je kunt watervrij salpeterzuur maken uit NaNO3 en geconcentreerd

zwavelzuur. Hieruit maakt men nitreerzuur, oftewel roodrokend salpeterzuur.

In verdund zuur is bovenstaand evenwicht geheel naar links verschoven en zijn er geen nitroniumionen meer. Dan dissocieert het zuur gewoon tot

H+ en NO3- ionen. H.Zeilmaker

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

weet er ook iemand hoe men de concentratie van 113 procent kan bekomen bij het voornoemde roodrokend salpeterzuur?

Het bestaat in elk geval, maar hoe kan de concentratie hoger zijn dan 100 procent?

Re: [Scheikunde] Notatie Salpeterzuur

Je kunt 113% salpeterzuur beschouwen als watervrij salpeterzuur waarin de nitreuze gassen NO en NO2 en ook O2 zijn opgelost. Dit zijn de ontledingsprodukten van het instabiele zuuranhydride N2O5 van salpeterzuur. Dit is dus het roodrokend zuur met de bruine damp erboven.

Het NO wordt ook geoxydeerd tot NO2. Denk aan de bruine rookpluim die we vroeger zagen boven de hoge schoorsteen van DSM/SBB in Geleen.

h>Zeilmaker

Reageer