Glas met wapen; herkomst?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Glas met wapen; herkomst?

Wie kan mij tips geven hoe de herkomst te achterhalen van het glas op de onderstaande foto's?

Dit glas heeft de opa van mijn schoonvader ooit gekregen als dank voor het redden van een renpaard, althans dat is het verhaal. Dit zou rond 1900 geweest moeten zijn.

Wij hebben het glas inmiddels in huis en in de toekomst zal het weer naar mijn zoon gaan. Ik zou hem er zo graag bij vertellen waar het glas vandaan komt.

Alle hulp en tips zijn heel welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Glas met wapen; herkomst?

Bij gebrek aan heraldiek op het schild is mijn eerste indruk: kitsch. Een of ander souvenirtje van een kasteelbezoek?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Glas met wapen; herkomst?

Nee Jan, het is echt oud en niet zomaar van één of ander kasteelbezoekje.

Zoals ik al gezegd heb is dit rond 1900 gegeven aan de opa van mijn schoonvader als dank voor het van de spoorrails halen van een renpaard.

Berichten: 299

Re: Glas met wapen; herkomst?

In de 2de helft van de 19de eeuw zijn ontelbare artefacts gemaakt met romantische motieven. De Romantiek vierde immers hoogtij. Vaak werd terug gegrepen naar historische voorbeelden. Het wapen en de helm verwijzen naar de Boergondische periode, en zijn m.i. zo gecopiëerd uit het register van de adel dat toen werd samengesteld. Het is dus hoogstwaarschijnlijk een product van de romantiek, dus van na 1850.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Glas met wapen; herkomst?

Nee Jan, het is echt oud en niet zomaar van één of ander kasteelbezoekje.
Ik bedoelde ook niet dat je opa loog of zo, maar in alle tijden werden populaire "leuke dingen voor de mensen" gemaakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Glas met wapen; herkomst?

In de 2de helft van de 19de eeuw zijn ontelbare artefacts gemaakt met romantische motieven. De Romantiek vierde immers hoogtij. Vaak werd terug gegrepen naar historische voorbeelden. Het wapen en de helm verwijzen naar de Boergondische periode, en zijn m.i. zo gecopiëerd uit het register van de adel dat toen werd samengesteld. Het is dus hoogstwaarschijnlijk een product van de romantiek, dus van na 1850.


Grappig!

Maar de initialen dan? En het feit dat het dus gekregen is van in ieder geval mensen met het nodige geld, want ze hielden er rond die tijd al renpaarden op na kennelijk?

Heeft iemand overigens ook enig idee zo van de foto wat voor soort metaal eromheen zit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Glas met wapen; herkomst?

Voor het schildje lijkt me tin een goede kandidaat. Voor brons of zo is het niet "groen"genoeg naar mijn mening. De ring om het glas lijkt een ander metaal
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 299

Re: Glas met wapen; herkomst?

Dorus schreef:In de 2de helft van de 19de eeuw zijn ontelbare artefacts gemaakt met romantische motieven. De Romantiek vierde immers hoogtij. Vaak werd terug gegrepen naar historische voorbeelden. Het wapen en de helm verwijzen naar de Boergondische periode, en zijn m.i. zo gecopiëerd uit het register van de adel dat toen werd samengesteld. Het is dus hoogstwaarschijnlijk een product van de romantiek, dus van na 1850.


Grappig!

Maar de initialen dan? En het feit dat het dus gekregen is van in ieder geval mensen met het nodige geld, want ze hielden er rond die tijd al renpaarden op na kennelijk?

Heeft iemand overigens ook enig idee zo van de foto wat voor soort metaal eromheen zit?


Tja, de gewone man had ik die tijd zeker niet het geld, noch de behoefte om zich iets dergelijks te permitteren.

Het kan ook best zijn dat de schenker niet alleen rijk was, maar ook van adel. Immers, toen tijdens het Frans bewind, zowel in Nederland als België de adel werd afgeschaft en later onder Napoleon weer ingevoerd, hebben een aantal kapitaalkrachtige families zich in de nieuwe bevolkingsregisters laten inschrijven met een adelijk prefixje. Het stikt in Holland van de Jonkers, net zoals in België 'ecuyers' etc.. De meesten zijn 'keizerlijk', dus van de tijd van Napoleon.

Zo iemand had natuurlijk een wapenschild nodig en daarvoor was het Boergondische wapenboek een onuitputtelijke bron. Dat het wapenschild niet is afgewerkt en initialen de plaats innemen van kwartieren, duidt in die richting.

Zo maar een idee.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Glas met wapen; herkomst?

Het is dus hoogstwaarschijnlijk een product van de romantiek, dus van na 1850.
De romantiek is een stroming die eind 18e, begin 19e eeuw leefde onder kunstenaars. Na 1850 is er nauwelijks meer sprake van romantiek...

Het (waarschijnlijk tinnen) schild lijkt me inderdaad wel het laat 19e eeuws dwepen met nationalistische geschiedenis.

Eelco

Berichten: 1.286

Re: Glas met wapen; herkomst?

Dit wapen is geen wapen in de zin van de heraldiek. Als je goed kijk staat het dekkleden en de helm met helmteken schuin op- en rond het schild. Als het zou gaan om een familiewapen, dan zou er een of meerdere afbeeldingen op het schild staan, maar er staan alleen letters of. Dat het nu oud of recent is zegt niets over het wapen zelf. Het is een gedenkwapen van een gedenkwaardig moment. Historisch gezien heeft het geen betekenis.

Berichten: 756

Re: Glas met wapen; herkomst?

Het wapenschild draagt geen stukken (zodat men zou kunnen stellen dat het niet echt een wapenschild is) maar wel een inscriptie die ik lees als "Th. F P".

Om meer te weten te komen zou je kunnen gaan onderzoeken of in de omgeving van die opa een voornaam iemand een naam droeg met die initialen. Dit kan een leuke onderneming worden tijdens de vacantie ...
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Reageer