Groeiomstandigheden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Groeiomstandigheden

Voor mijn stage ben ik met een literatuuronderzoek bezig. Een deel daarvan gaat over de groei van micro organismen.

Nu ben ik op zoek naar de omstandigheden waaronder bepaalde micro organismen kunnen groeien, maar ik kan het niet vinden. Ik ben op zoek naar die omstandigheden (pH, Aw, temperatuur) voor de volgende micro organismen:

E. Coli 0157:h7

Salmonella spp

Campylobacter jejuni

Listeria monocytogenes

Op internet heb ik al gezocht, en ook in de boeken die ik bezit, staat het niet. Heeft iemand deze informatie voor mij? Of weet iemand waar ik die vandaan kan halen?

Alvast bedankt!

Berichten: 740

Re: Groeiomstandigheden

Bij ons op school is er een handboek (en een bijbehorende computer database) aanwezig, Bergey's manual of descriptive bacteriology. Hierin staan alle biochemische eigenschappen en ook voor veel bacterien de ideale groeiomstandigheden. Misschien kan je dit boek op jou school ook wel vinden.

Ook in het boek "Biology of micro organisms" staan onder de hoofdstukken kweek en groei voor een aantal bacterien de beste groeiomsandigheden.

Berichten: 7

Re: Groeiomstandigheden

ik zal eens kijken of ik nog een dag vrij mag hier, maar ben bang dat we die boeken niet hebben, ***school, ze gooien ze weg, omdat ze weinig gebruikt worden.. *zucht*

bedankt in ieder geval!

iemand anders misschien nog die iets weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Groeiomstandigheden

Ik heb wel iets gevonden op het net waar je wel wat aan hebt. Het is tevens een groot deel bioinformatica. Ik ben opzoek gegaan naar databases met informatie over die bacteriën. bacterie database

Ik heb Campylobacter jejuni al gevonden.

Conditions_for_growth Medium 49, 37C, microaerobic (e.g. 6% O2 + 7,5% H2 + 4% CO2 + 82,5% N2)

CABRI:BCCM_LMG_MEDIA

Medium_number 49

Medium_recipe 49. Aseptically add 50 ml sterile defibrinated horse blood per liter sterile molten medium 25 at 45C.

De rest mag je zelf doen 8-[

Veel succes

MvG Ron

Berichten: 7

Re: Groeiomstandigheden

Ik denk dat ik scheef zit te kijken ofzo, maar ik kan er niks over groeiomstandigheden vinden? Ook doet die tweede link het bij mij niet.

Wel heel erg fijn dat je mee helpt met zoeken! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Groeiomstandigheden

Oké ik zla je helpen met zoeken

open de database--> zoek je bacterie in de database --> hier zien je een behoorlijk lijst aan verschillende Stains --> klik op "LMG 9243"--> zie "Conditions_for_growth "

MvG Ron

Berichten: 7

Re: Groeiomstandigheden

Dan heb ik alleen temperatuur, maar over pH en Aw nog niks gevonden.

En ik denk dat dat de optimale temperatuur is? Ik ben eigelijk op zoek naar de grenswaarden zegmaar, van minimale temperatuur waar de groei kan beginnen totaan de temperatuur waar de bacterie afsterft. Datzelfde geldt voor de Aw en de pH.

Sorry voor mijn gemiereneuk trouwens..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Groeiomstandigheden

Dat lijkt me ook zeer lastig om te vinden. Als ik nog wat tijd over heb dan kijk ik nog wel ff rond. Anders moet je echt in de boeken gaan kijken die Roy van Heesbeen al had genoemd.

MvG Ron

Reageer