datavergaring gc

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

datavergaring gc

hallo allemaal,

aangezien ik nieuw ben hier zal ik mij eerst even voorstellen voor ik (lastige?) vragen ga stellen... ik ben Evert Leijenhorst, student chemische technologie aan de universteit twente. momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht, en hoop deze in de zomer van 2006 af te ronden.

mijn vraag: op dit moment wordt een testopstelling gebouwd voor mijn afstudeeropdracht, nu wil ik daar graag een online gc aan hebben. Zelf vind ik het handig als deze digitale data produceerd (of is altijd zo bij online gc's ?).

om de opstelling te bedrijven is een pc niet noodzakelijk, en aangezien de ruimte beperkt is zou het gunstig zijn als ik geen pc hoef te gebruiken... hiermee kwam ik tot de vraag of er gc's bestaan die data opslaan op diskette/usb/o.i.d. die ik later op mijn werkplek kan inlezen in de computer? of evt. een draagbare (micro gc) die ik in zijn geheel aan de computer kan hangen???

alvast bedankt

Evert

Berichten: 2.399

Re: datavergaring gc

Hey,

Welkom op chemieforum.nl! Ik zal even wat dieper ingaan op hoe de data binnen een GC tot stand komt. Ik weet zeker dat jij als chemisch technoloog je eigenvraag dan kunt beantwoorden.

De GC bestaat uit ruwweg de injector, kolom en de detector. De detector is een transducer die bij een bepaalde concentratie analiet een bepaald stroompje of voltage geeft. Dit is dus een analoog signaal. Het analoge signaal kun je direct gebruiken om bijvoorbeeld een chartrecorder aan te sturen. Wil je een digitaal signaal hebben, dan zul je het dus moeten converteren doormiddel van een AD omzetter. Hierna kun je het inlezen op een pc, maar je kunt bijvoorbeeld ook een data kabel leggen en het 100meter verderop inlezen in een pc. Het analoge signaal is te zwak om over afstanden te transporteren.