datavergaring gc

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

datavergaring gc

hallo allemaal,

aangezien ik nieuw ben hier zal ik mij eerst even voorstellen voor ik (lastige?) vragen ga stellen... ik ben Evert Leijenhorst, student chemische technologie aan de universteit twente. momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht, en hoop deze in de zomer van 2006 af te ronden.

mijn vraag: op dit moment wordt een testopstelling gebouwd voor mijn afstudeeropdracht, nu wil ik daar graag een online gc aan hebben. Zelf vind ik het handig als deze digitale data produceerd (of is altijd zo bij online gc's ?).

om de opstelling te bedrijven is een pc niet noodzakelijk, en aangezien de ruimte beperkt is zou het gunstig zijn als ik geen pc hoef te gebruiken... hiermee kwam ik tot de vraag of er gc's bestaan die data opslaan op diskette/usb/o.i.d. die ik later op mijn werkplek kan inlezen in de computer? of evt. een draagbare (micro gc) die ik in zijn geheel aan de computer kan hangen???

alvast bedankt

Evert

Berichten: 2.399

Re: datavergaring gc

Hey,

Welkom op chemieforum.nl! Ik zal even wat dieper ingaan op hoe de data binnen een GC tot stand komt. Ik weet zeker dat jij als chemisch technoloog je eigenvraag dan kunt beantwoorden.

De GC bestaat uit ruwweg de injector, kolom en de detector. De detector is een transducer die bij een bepaalde concentratie analiet een bepaald stroompje of voltage geeft. Dit is dus een analoog signaal. Het analoge signaal kun je direct gebruiken om bijvoorbeeld een chartrecorder aan te sturen. Wil je een digitaal signaal hebben, dan zul je het dus moeten converteren doormiddel van een AD omzetter. Hierna kun je het inlezen op een pc, maar je kunt bijvoorbeeld ook een data kabel leggen en het 100meter verderop inlezen in een pc. Het analoge signaal is te zwak om over afstanden te transporteren.

Nieuwe GC worden tegenwoordig ook vaak aangestuurd door een pc, dus die kun je niet eens meer zonder runnen. Jij praat nu over online GC, hoe maak jij een GC online als er geen aansturing is door een PC? Wanneer die aansturing door een PC er is, dan is het toch een kleine moeite om het signaal ook terug te leiden naar die zelfde PC?

Als een GC de data opslaat op een diskette dan moet de GC intern een computer bezitten, ik kan geen voorbeeld geven van een GC die dat heeft. Maargoed dan zit er dus ook al weer een PC in. Heb je al wel eens aan een barebone gedacht?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: datavergaring gc

Ik wel, het is dan een wat ouder model, maar wij hebben dus een GC waar je 2 diskettes in kan stoppen: 1 voor het gc-programma en de ander voor de gegevensuitdraai Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: datavergaring gc

Wat is de grootte van die GC, in vergelijking tot een GC zonder?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: datavergaring gc

Micro-GC met laptop, dat is ook mooi klein 8-[

Berichten: 2

Re: datavergaring gc

bedankt voor de snelle reacties !

maar voorlopig blijf ik nog gebruik maken van een sample spuit... om te zien wat het proces daadwerkelijk doet. 8-[

gr. Evert

Reageer