Cola light

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 22

Cola light

Ik weet niet of dit de goede plaats is om deze vraag te stellen maar kom.

Ik vraag mij hoe het komt dat er in gewone cola +/-80 kcal per 100ml zit en in cola light >1kcal per 100ml. Het proeft immers even zoet. En wordt je effectief niet zo dik van light als van gewone cola?

Misschien is dit wel een domme vraag maar ik zou het toch graag weten 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cola light

In "light" softdrinks zitten zoetstoffen die dezelfde zoetsensatie als suiker geven, maar bij veel lagere concentraties. Men noemt zulke stoffen wel "honderden keren zoeter dan suiker" omdat je er honderden keren minder van nodig hebt om een even zoete oplossing te maken.

Suiker is inderdaad de voornaamste energiebron in een softdrink, dus als die er niet inzit, blijft er weinig over. En de zoetstof is in zulke kleine hoeveelheden aanwezig dat die ook niet veel calorieën bijdraagt.

Berichten: 36

Re: Cola light

Dr. Thrax schreef: Ik weet niet of dit de goede plaats is om deze vraag te stellen maar kom.

Ik vraag mij hoe het komt dat er in gewone cola +/-80 kcal per 100ml zit en in cola light >1kcal per 100ml. Het proeft immers even zoet. En wordt je effectief niet zo dik van light als van gewone cola?

Misschien is dit wel een domme vraag maar ik zou het toch graag weten 8-[
ik kan me niet voorstellen dat dat zo veel verschilt. Cola light bevat weer andere stoffen (oa meer caffeine) die net zo goed calarierijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cola light

ik kan me niet voorstellen dat dat zo veel verschilt. Cola light bevat weer andere stoffen (oa meer caffeine) die net zo goed calarierijk zijn.
Een glas gewone cola bevat 20 gram suiker, en misschien 200mg caffeine. Misschien dat je daaruit begrijpt dat er wel degelijk een groot verschil in calorische waarde zit....

Berichten: 9

Re: Cola light

maar ze zeggen wel dat die aspartaam die der inzit nie gezond is

kheb der artikels van gelezen dat ze da met ratte getest hadden en die ratten kregen bijna allemaal kankergezwellen...jha op het internet gaat er hele discusie over...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Cola light

Het is echter ook gewoon een verbinding van 2 volledig natuurlijke aminozuren.

Berichten: 654

Re: Cola light

fishman schreef: maar ze zeggen wel dat die aspartaam die der inzit nie gezond is

kheb der artikels van gelezen dat ze da met ratte getest hadden en die ratten kregen bijna allemaal kankergezwellen...jha op het internet gaat er hele discusie over...
Ja, die las ik ook al eens. Was dat niet iemand die het equivalent van 100 blikjes cola light aan aspartaam intraveneus inbracht in die ratten in een ongecontroleerde omgeving? Waarschijnlijk ook nog met niet-steriele naalden.

Er zijn honderden, zo niet duizenden studies geweest naar enige toxische effecten van aspartaam (en andere zoetstoffen). Ga ervanuit dat stoffen die zoveel gebruikt worden in voedingswaren in principe geen kwaad kunnen.

Necroposting, anyone? :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cola light

Necroposting, dat vind ik ook. En dan ook nog in een taal die meer van oud Swahili wegheeft dan van correct Nederlands.

Discussies over aspartaam doen we maar in een nieuw topic, als dat nodig is.

Topic gesloten.

Gesloten