waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 224

waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

een vraag;

ik zag onlangs een pragramma over gorilla's, 's avonds gingen ze de bomen in om een bedje te maken om te slapen. dit deden ze om hun natuurlijke vijanden te ontlopen. doet de mens dit van nature nog steeds?

is dat de reden dat onze slaapkamer altijd boven is?, de gelijkvloerse woningen buiten beschouwing gelaten natuurlijk. :wink:

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

Misschien ook omdat we onze slaapkamers als persoonlijk zien / er persoonlijke spullen hebben en dit liever uit de buurt houden van bezoek.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

Bij niet-gelijkvloerse woningen is er beneden, in de buurt van de keuken, meestal een ruime kamer en zijn er een verdieping hoger nog enkele kamers. Omdat men de woon/huiskamer het intensiefst gebruikt en daar (meestal) de gasten ontvangt ligt het voor de hand om die benedenkamer, vlak bij de keuken, als woonkamer te gebruiken. Dan is de enige mogelijkheid, een slaapkamer een verdieping hoger.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

Ergonomie: de ruimtes waartussen veel beweging is (woonkamer, keuken, toilet) hou je graag bij elkaar, en zeker liever niet verticaal gescheiden, want verticaal transport kost veel te veel energie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

Ergonomie: de ruimtes waartussen veel beweging is (woonkamer, keuken, toilet) hou je graag bij elkaar, en zeker liever niet verticaal gescheiden, want verticaal transport kost veel te veel energie.
mooi verwoord :roll:

dit zal inderdaad wel een/de reden zijn, en we gaan van de veronderstelling uit dat niet iedereen die het huis binnen komt mee in de slaapkamer gaat, dus het echte antwoord(als dat bestaat), en waarschijnlijk breng je wel de meeste tijd door in de slaapkamer, maar meestal doe je dit in één lang stuk, en dus is het niet erg dat je daarvoor 1 keer de trap op moet

Berichten: 13

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

pangeaman schreef:een vraag;

ik zag onlangs een pragramma over gorilla's, 's avonds gingen ze de bomen in om een bedje te maken om te slapen. dit deden ze om hun natuurlijke vijanden te ontlopen. doet de mens dit van nature nog steeds?

is dat de reden dat onze slaapkamer altijd boven is?, de gelijkvloerse woningen buiten beschouwing gelaten natuurlijk. :wink:  

groeten pangeaman.


Volgens mij klopt dit wel, ook als je gaat kijken ligt de man vaak aan de kant van de deur in een tweepersoonsbed, dit stamt nog uit vroeger dat de man bij de deur van de hut sliep. Ook weer om de natuurlijke vijanden te bestrijden.

Berichten: 15

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

Tenzij je vloerverwarming hebt is slapen op het benedenverdiep tijdens koude nachten niet aangenaam. Ik ken mensen die hun slaapkamer op het gelijkvloers hebben en zelfs met de verwarming aan is het er altijd ijzig koud. Het is altijd kouder op de grond dan er enkele meters boven.

Ook als een slaapkamer boven de woonkamer is, is het er altijd veel warmer, de warme lucht die uit de verwarming in de woonkamer komt stijgt automatisch op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

tijgertje schreef:
Tenzij je vloerverwarming hebt is slapen op het benedenverdiep tijdens koude nachten niet aangenaam. Ik ken mensen die hun slaapkamer op het gelijkvloers hebben en zelfs met de verwarming aan is het er altijd ijzig koud.
Tijgertje, dan zou je je kennissen eens tochtstrips en muurisolatie moeten aanbevelen. Wel is het verder nog mogelijk dat ze een ongeïsoleerde vloer hebben die bovendien nog recht op het zand is gelegd (zonder kruipruimte of isolatiemateriaal), waar ze dan bovendien een slechte matras direct op leggen. Of een slecht geïnstalleerde open haard of zo? Warme lucht trekt naar boven ja, maar moet dan nog de gelegenheid krijgen om te trekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: waarom heeft een mens de slaapkamer boven?

Jan van de Velde schreef:t

Tijgertje, dan zou je je kennissen eens tochtstrips en muurisolatie moeten aanbevelen. Wel is het verder nog mogelijk dat ze een ongeïsoleerde vloer hebben die bovendien nog recht op het zand is gelegd (zonder kruipruimte of isolatiemateriaal), waar ze dan bovendien een slechte matras direct op leggen. Of een slecht geïnstalleerde open haard of zo? Warme lucht trekt naar boven ja, maar moet dan nog de gelegenheid krijgen om te trekken.


Ik weet niet hoe alles daar gemaakt is, maar isolatie hebben ze allesinds wel. Het enige dat ik weet is dat ze overal een stenen vloer hebben die nooit warm is. De verwarming in de slaapkamers zijn elektrische kacheltjes.

Reageer