[scheikunde] SRM 1 oefententamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 851

[scheikunde] SRM 1 oefententamen

Ik ben bezig met het oefen voor een tentamen SRM (structuur en reactiviteit van moleculen). Ik heb wel de opgaven maar de docent had geen uitwerkingen meer.

Het fijnst zou ik het vinden als iemand mij in ieder geval 3e, 5b, 5c kan uitleggen. gelieve hier te doen

En verder zou iemand kunnen controleren of ik deze goed heb gedaan:
Vraag 2 schreef:
De Vraag schreef:Het nitraat ion, NO3-, en het nitriet ion, NO2- , zijn verwante stoffen. Nitraat wordt door

speeksel omgezet in nitriet en ook veel andere organismen zetten nitraat om in nitriet.

a) Teken de belangrijkste resonantiestructuren (mogelijke Lewis structuren) voor NO3- en NO2-. Geef de formele ladingen van de atomen aan.

b) Wat is de formele oxidatietoestand van het centrale stikstofatoom in deze verbindingen?

c) Welke geometrie hebben NO3- en NO2-  op grond van de VSEPR theorie? Geef hierbij aan of de bindingshoeken groter, kleiner dan wel gelijk zijn aan de ideale omringing.

d) Wat voor hybridisatietypen zou u toekennen aan stikstof in deze verbindingen?

Er bestaat ook een tetraëdrisch NO4n- ion. De lading van dit ion is echter anders dan die van NO3- en NO2-.

e) Welke lading n zal het NO4n- ion hebben?
a. Is gelukt, geen vraag

b. Bij NO3- +VII

bij NO2- +III

c. Bij NO3- parent: Vlak trigonaal, vorm vlak trigonaal, hoeken zijn niet ideaal door de dubbele binding bij de O, deze duwt harder.

bij NO2- parent: Vlak trigonaal, vorm vlak trigonaal, komt door lone pair en dubbele O binding.

d. sp2 bij beide

e. n=3
Vraag 3 schreef:
De Vraag schreef:
Formaldehyde, oftewel methanal (H2CO), is een kleurloos gas met een verstikkende geur. Het wordt ondermeer gebruikt bij de productie van parmezaanse kaas.

a) Toon op basis van Lewis structuren aan dat de bindingsvolgorde in het formaldehyde molecuul H2-C-O is en niet H2-O-C.

De Lewis structuur  laat zien dat we te maken hebben met een driehoekig molecuul.

b) Geef in een tabel aan welke atoomorbitalen combineren tot molecuulorbitalen uitgaande van hybridisatie op zowel het koolstof als zuurstof atoom. Geef voor elke MO het type aan (, ). Kies de z-as parallel aan de CO binding.

c)  Stel een kwalitatief MO schema op dat de situatie in b) beschrijft.

d) Bereken de totale bondorder van het molecuul.

De binding in H2CO kan ook met Ligand Groep Orbitalen (LGO's) beschreven worden.

e) Beschrijf de binding in H2CO gebruik makende van LGO's en stel ook hierbij een kwalitatief MO schema op.
a. H2-O-C bevat een lading en H2-C-O niet.

b. Heb hem uitgewerkt en is hier te zien.

c. Als b goed is dan deze ook, denk ik

d. BO= 4 (= .5x(8-0) )

e. Kan iemand mij daarbij helpen???
Vraag 5 schreef:
De Vraag schreef:
Er komen twee isomeren voor van de vlakke verbinding N2F2 .

a) Teken de Lewis structuren van deze twee isomeren en geef aan welke isomeer een permanent dipoolmoment heeft.

b) Wat zullen voor deze twee isomeren de belangrijkste intermoleculaire interacties in de vaste fase zijn?

c) Welke van deze intermoleculaire interacties zijn afhankelijk van de temperatuur?
a. Zie hier

b. ???

c. ???

Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] SRM 1 oefententamen

Heb het tentamen gehad, was binnen anderhalf uur klaar, het cijfer post ik misschien nog wel eens 8-[ .

Maar ik wil nog wel steeds die vragen die dikgedrukt staan weten, maar post die in het andere topic
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Reageer