marathon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

marathon

Hoi

Ik ben een meisje van 16 en mijn droom is om een keer aan de marathon deel te nemen (of ik hem uitloop zullen we nog wel zien :wink: ) Ik voel de adrenaline al komen als ik denk aan dat groepsgevoel. Nu had ik gelezen dat er in Augustus in Brussel een marathon wordt georganiseerd

Maar nu had ik een vraagje: Ik heb al twee keer de 15 km gelopen in een tijd van 1h 16min, zou het verstandig zijn om aan deze marathon deel te nemen? Ben ik niet te jong? Is het gevaarlijk? Moet ik hier veel voor trainen of kan het ook zonder trainen? Zou iemand die het al eens gelopen heeft me misschien iets meer kunnen vertellen over zijn ervaringen,..?

Bedankt
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Berichten: 34

Re: marathon

Je hebt mss nog wat weinig geoefend want je zou dus nu in 1 keer 42 km moeten lopen...De leeftijd maakt volgens mij niet zo veel uit.

Je zou heel rustig aan kunnen beginnen met trainen. En als je bijvoorbeeld 4 uur doet over 30km zou je het kunnen proberen. want je kan er zo lang overdoen als je wil..

Mijn advies is: let op de signalen van je lichaam

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: marathon

Iemand van 16 kan mits goed getraind zonder problemen een marathon lopen. Voordat je gaat trainen moet je wel eerst even informeren bij je locale hardloopvereniging of huisarts voor een trainingsschema. Het zonder training afleggen van grotere afstanden kan een gevaar opleveren mbt, overbelasting, vochttekort, spierkrampen of verekkingen etc...
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: marathon

ik denk ook dat je zonder echt grote problemen eraan kunt deelnemen, hoewel ik twijfel of je hem ook echt kunt uitlopen. een vriend van mij deed vorig jaar mee aan de marathon in brussel. normaal loopt hij zonder problemen 20 km. hij kon ook de marathon uitlopen(hij heeft wel 1 keer moeten stoppen). ik zou aanraden zoals hem te doen, zeker niet forceren, als je echt moe bent, gewoon even rustig verder stappen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: marathon

Te jong zeker niet, ik ben 13 en ik heb al 2 marathons uitgelopen
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: marathon

met uitlopen, bedoeld je daarmee dan echt 42 kilometer aan een stuk lopen, of lopen maar met enkele pauzes tussen(even stappen)?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: marathon

aan een stuk, hetzij natuurlijk iets aan de langzamer kant
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: marathon

sterk, heb ik enorme bewondering voor, en hoe ben je aan zo een conditie gekomen of heb je die al altijd gehad?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: marathon

Ik doe al jaren aan langere afstanden, ik voldoe precies aan de omschrijvingen die eerder zijn gegeven (iets gespierder met niet te dikke benen).
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 32

Re: marathon

Bedankt voor de uitleg en tips! :roll:
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Berichten: 3.165

Re: marathon

Kokos, als je dit nog eens zou lezen, hoe is het gegaaan? :(

Voor wie een marathon wilt lopen is dit een nuttige website: http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=1401

Kijk onder het kopje 'training'.

Zijn er nog meer mensen die ooit een marathon willen gaan lopen?

Zelf ben ik het wel van plan maar ik wil eerst nog eens de halve marathon gaan lopen in een tempo van 15 km/uur zodat ik perspectief heb om de marathon binnen de 3 uur uit te lopen.

Op dit moment loop ik zo'n 3 keer per week. Ik zou graag vaker lopen maar ik zit met mijn andere sporten. :-(
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: marathon

Ik wil zeker nog ooit een marathon lopen. Maar daar zal nog veel training en tijd aan vooraf moeten gaan, aangezien het tegenwoordig niet zo goed is gesteld met mijn conditie. Dat komt voornamelijk doordat ik ontzettende last krijg van mijn rug na een minuut of 30, op tempo 11 km/h.

Als ik die klachten wegkrijg (m.b.v. fitness, spierversterking), kan ik beginnen met regelmatig lopen.

Tot die tijd houd ik het bij fietsen en minder dan een half uur lopen...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: marathon

***** man als je zo'n zwakke plek hebt. Ik heb op dit moment niet echt een zwakke plek. Ik heb helaas eerder in het jaar mijn rechterenkel verstuikt door een ongelukje (gevaarlijke rottrap :( . Mijn enkel werd enorm dit en het heeft 2 maanden geduurd voordat ik weer kon lopen :( ) en ik heb daardoor een tijd lang mijn linkerenkel blijkbaar wat te zwaar belast omdat die wat is gaan protesteren. Dit is nu bijna over, alleen na een zware intervaltraining merk ik nog dat die andere enkel niet blij is. Ik maak me wel wat zorgen om mijn rechterenkel omdat ik die 2 jaar geleden of zo al eens lichtjes verstuikt had (toen door sporten terwijl ik te vermoeid was). Ik ben dan ook wat bezorgd dat die enkel nu kwetsbaarder is en bij een eventuele volgende keer een band doormidden gaat.

Buiten dat heb ik geen zwakke plek en ben ik altijd weinig blessuregevoelig geweest.

Nu stijgt mijn conditie weer snel. Mijn rusthartslag is deze week alweer omlaag gegaan van 59 naar 57 en dit was zelfs nog enkele uren nadat ik gesport had. Mijn beenspieren zijn weer terug sterker aan het worden.

Ik geef jou een goede typ phys: doe veel oefeningen om de rugspieren én de buikspieren sterker te maken. Dit zal waarschijnlijk veel helpen maar je moet er dan wel veel tijd in investeren. De meeste sporter verwaarlozen hun rugspieren en doen te weinig aan hun buikspieren. Kan jij bijvoorbeeld wanneer je zit in de standaard buikspieroefeninghouding schuin omhoog gaan terwijl jij jouw benen van de grond hebt en jij het tegengestelde been naar jouw arm toebeweegt. Als je dat niet soepel frequent kan dan is er nog veel ruimte voor verbetering van jouw buikspieren. Bedenk dat jouw rugspieren minder belast worden wanneer jouw buikspieren sterker zijn en dat jouw rugwervels minder belast worden wanneer jouw rugspieren niet verzwakt zijn door overbelasting :P

Hopelijk zie ik je dan nog eens op de marathon :? . Met welk hartslagpercentage loop jij de 11 km/uur? Als jij deze snelheid met bijvoorbeeld 75% van de hartslag kan lopen dan zou je in een wedstrijd zo'n 13 km/uur aankunnen wat een mooie snelheid is als je niet echt getraind bent. Als je ooit gaat trainen voor de marathon, neem er dan minstens 1-2 jaar de tijd voor om je voor te bereiden, dat je eerst eens een 10 km en een 20 km loopt en oefen volgens een schema. Om een goede vooruitgang te boeken en blessures te voorkomen is het zeer belangrijk dat je veel variatie aanbrengt in de training, zowel in de weekindeling als in de jaarplanning. Plan een combinatie van lange duurlopen, tempoduurlopen en intervaltraining en werk echt volgens een goed standaardschema (in ieder geval volgens die principes). Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je cyclisch de afstand vergroot en de intensiteit verkleint en daarna weer de afstand verkleint en de intensiteit vergroot maar in het begin van zo'n cyclus moet je juist weer tegelijk de afstand en intensiteit tegelijk verhogen. Als je veel variatie aanbrengt in de training en volgens zo'n cyclus traint dan zijn niet alleen de resultaten beter maar is het risico op blessures ook veel kleiner. Het slechtste wat je kan doen in een marathonvoorbereiding is enkel lange duurlopen doen, bijvoorbeeld 5 keer per week 20 km lopen. Dan vergroot je enorm de kans op blessures en overtraining. Geloof mij maar dat je het overtrainingssyndroom niet wil meemaken, ik heb het gehad.

Nog een goede websitetip: www.prorun.nl
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer