zuivering industrieel afvalwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

zuivering industrieel afvalwater

Beste

Ik zit in mijn laatste jaar secundair en er wordt van ons verwacht een labo + verslag te maken over het zuiveren van industrieel afvalwater.

We krijgen een mengsel met daarin volgende componenten:

- opgeloste metaalzouten

- ethanol

- zwavel

- fijnverdeeld ijzer

- slib (zand)

Nu moeten wij via verschillende technieken deze componenten afzonderlijk bekomen.

Mijn vraag naar jullie toe is nu, kunnen jullie soms tips geven over welke technieken te gebruiken om deze componenten te scheiden?

(ethanol: via gefractioneerde destillatie?

metaalzouten: na alle overige stoffen te scheiden, laten uitkristalliseren?

slib & ijzer: filtreren, maar hoe deze dan van elkaar scheiden?)

Alvast erg bedankt!

Met vriendelijke groet

Dennis Schaerlinck

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuivering industrieel afvalwater

slib & ijzer: filtreren, maar hoe deze dan van elkaar scheiden <- dat meen je niet 8-[ , als het niet per se scheikundig moet: pak een elektromagneet, na het scheiden: spanning eraf en je metaaldeeltjes vallen in je opvangbak

Berichten: 127

Re: zuivering industrieel afvalwater

Metaalzouten worden industrieel vaak afgescheiden door ze eerst onoplosbaar te maken en vervolgens af te scheiden. Door de pH te varieren tussen de 7,5 en 9 reageren verschillende metaalzouten tot hydroxides die vervolgens zijn af te scheiden door filtratie. Zouten waarvan het hydroxide oplosbaar is kunnen worden geprecipiteerd met een oplossing van sulfides. Tevens worden vaak coagulenten of vlokmiddelen gebruikt om neergeslagen deeltjes te latten samenklonteren.

Als alternatief kan ook ionenwisseling worden gebruikt. Hangt af wat de eind bedoeling is. Een ionenwisselaar moet namelijk weer worden gereinigd om de metaalzouten weer terug te winnen. Bij reiniging raken ze weer in oplossing

Zwavel als zodanig is slecht oplosbaar en dus af te filtreren. Hetzelfde geldt voor ijzerveilsel en zand. Ijzer dan te verwijderen door een magneet.

Ethanol is te verwijderen door destilatie. Je ethanol fractie zal redelijk zuiver worden maar je water krijg je nooit helemaal ontdaan van ethanol.

Veel succes

Berichten: 2

Re: zuivering industrieel afvalwater

Erg bedankt dat jullie op mijn vraag ingegaan zijn. Dit zal me allicht een heel stuk verder helpen.

En ja, over die magneet had ik eerst ook gedacht maar ik dacht dat deze nooit sterk genoeg ging zijn om het ijzer te verwijderen. Maar blijkbaar moet het hier dus wel mee lukken. 8-[

Reageer