Springen naar inhoud

Leuke uitdaging

• Log in om te kunnen reageren

Xentron

Xentron

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 09:22

voor de mensen die een kleine uiutdaging zoeken los deze eens op

MnO4-+ H3O++ SO2 ----> Mn2++ H2O+ SO42-

Veranderd door Xentron, 14 oktober 2005 - 09:22

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xentron

Xentron

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 09:24

Voel je ook aangesproken om er nieuwe bij te zetten. Best wel leuk om moeilijke vergelijkinge op te lossen. 8-[

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 09:51

2MnO4-+ 16H3O+ + 10 SO2 ---> 2Mn+ + 24 h2O + 5SO42- + 5S

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 12:42

Probeer deze (theoretisch geconstrueerde reactie) maar eens:

Ingangsstoffen:
H2 + Ca(CN)2 + NaAlF4 + FeSO4 + MgSiO3 + KI + H3PO4 + PbCrO4 + BrCl + CF2Cl2 + SO2

Producten:
PbBr2 + CrCl3 + MgCO3 + KAl(OH)4 + Fe(SCN)3 + PI3 + Na2SiO3 + CaF2 + H2O

Dit is een chemie-puzzle die ik een keer van een Pakistaanse student kreeg. Er is echt een oplossing.

Ik denk, dat als je de ingangsstoffen in het echt bij elkaar mikt je niet zult krijgen wat deze puzzle geeft, maar daar gaat het hier niet om 8-[ .

Veranderd door woelen, 14 oktober 2005 - 12:55

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 12:50

2MnO4-+ 16H3O+ + 10 SO2 ---> 2Mn+ + 24 h2O + 5SO42- + 5S

Dit is geen oplossing van de vergelijking. In de oorspronkelijke komt als uitgangsproduct geen S voor.

De oplossing is:

2MnO4- + 6H2O + 5SO2 ---> 2Mn2+ + 4H3O+ + 5SO42-

Je moet dus wel H3O(+) en H2O links en rechts omdraaien. De reactie levert extra zuur op in plaats van dat het zuur kost.

Ik heb echter wel een beetje gemeen gespeeld 8-[ , omdat ik dit heb gedaan met behulp van een door mij geschreven computer-programmaatje. Dit programmaatje gaf ook aan dat H2O en H3O+ moesten worden omgewisseld om het kloppend te krijgen.

Veranderd door woelen, 14 oktober 2005 - 12:52

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 13:29

Ik heb echter wel een beetje gemeen gespeeld  , omdat ik dit heb gedaan met behulp van een door mij geschreven computer-programmaatje. Dit programmaatje gaf ook aan dat H2O en H3O+ moesten worden omgewisseld om het kloppend te krijgen.

Mag dat zomaar?
Ik heb dat nog nooit tegengekomen dus ........
Alleszins mijn reactie klopte ook

Grts
El Blanco

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 15:18

Jouw reactie klopt echt niet. Er is toch aangegeven dat er Mn2+, H2O en SO42- ontstaan en niets anders? Als je een reactievergelijking kloppend moet maken ga je toch niet reactieproducten er bij verzinnen om het kloppend te krijgen? Die S heb je zelf toegevoegd.

Onder kloppend maken van reactievergelijkingen versta ik dat zonder toevoegen van ingangsstoffen of producten, alleen door te spelen met de coefficienten voor de stoffen, dat links en rechts evenveel atomen staan van ieder element en dat links en rechts de lading het zelfde is.

De reden, waarom water en hydroxonium ion omgewisseld moeten worden is ook eenvoudig in te zien. De reactie produceert zuur, dus er moet wel hydroxonium ion rechts staan.

Mijn programma trouwens kijkt alleen wiskundig naar het probleem. Het bepaalt de nul-ruimte van een bepaalde matrix en gaat vervolgens zoeken naar een vector uit deze nul-ruimte met alleen positieve elementen. Bij deze reactie bestaat zo'n vector niet. Daaruit kun je concluderen, zonder ook maar iets van de reactie zelf af te weten, dat het gewoon niet kan. Dit probleem kun je oplossen door reactieprodukten en uitgangsstoffen om te wisselen.

Neem volgend voorbeeld maar eens:

H2 + H2O --> O2

Deze reactie krijg je nooit kloppend. Mijn programma zal hier geven

2H2 - 2H2O --> -O2

Ik herken dus aan negatieve coefficienten dat er iets niet goed zit. Omwisselen van H2O en O2 lost dit probleem op.

Zo kwam ik er ook achter dat die reactie van Xentron ook niet kan. Alleen door water en H3O+ om te wisselen krijg je hem kloppend.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 18:39

Sorry Woelen, maar ik ben er niet zo zeker van dat je in deze reactie H3O+ en H2O moet omdraaien. MnO4-/Mn2+ staat immers bekend als een redoxkoppel, waarbij zuur nodig is.

Ik zou hem zo maken:

7 MnO4- + 8 H3O+ + 12 SO2 --> 7 Mn2+ + 12 H2O + 12 SO42-

Zo klopt de stoichiometrie, alleen de lading niet. Eigenlijk moet er nog achter: + 10e-
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Xentron

Xentron

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 07:53

El blanco het is niet de bedoeling dat je stoffen erbij gaat verzinnen dus klopt de vergelijking niet

En die eerste vergelijking die ik geplaats heb had ik gevonden op internet en kwam er zelf ook niet uit vandaar dat het kan dat water en H3O+ verwisseld moet worden 8-[

P.S. Let er wel op dat de ladingen kloppen

Jorim: Je kan ok gewoon de bewerk knop gebruiken inplaats van een nieuw bericht posten.

Veranderd door Jorim, 15 oktober 2005 - 11:25

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 19:04

Sorry Woelen, maar ik ben er niet zo zeker van dat je in deze reactie H3O+ en H2O moet omdraaien. MnO4-/Mn2+ staat immers bekend als een redoxkoppel, waarbij zuur nodig is.

Ik zou hem zo maken:

7 MnO4- + 8 H3O+ + 12 SO2 --> 7 Mn2+ + 12 H2O + 12 SO42-

Zo klopt de stoichiometrie, alleen de lading niet. Eigenlijk moet er nog achter: + 10e-

Beryllium,

ALLES moet kloppen in de reactievergelijking. Alle elementen en de lading. Dus jouw vergelijking is dus gewoon fout. Ook ik moet zeggen 'sorry', maar ik ben hier toch echt 100% zeker van mijn oplossing.

Laat de echte profi's maar reageren (ikzelf ben slechts amateur), maar zolang niet alles klopt aan een vergelijking, klopt het gewoon niet.

Inderdaad heb je gelijk dat permanganaat zuur nodig heeft voor oxidatie, maar zwaveldioxide levert zuur, als het wordt geoxideerd (denk maar aan zure regen, die onstaat als zwaveldioxide wordt geoxideerd door zuurstof uit de lucht). Op basis van de vergelijking kun je dus concluderen dat er meer zuur wordt geproduceerd dan wordt gebruikt.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 19:26

, maar zwaveldioxide levert zuur,

Hoe kan SO2 nou H+ leveren?

Halfreacties volgens binas:

MnO4- + 8H+ + 5e- -> Mn2+ + 4H2O x2

SO2 + 2H2O -> SO4-2 + 4H+ + 2e- x5

Wordt:

2MnO4- + 16H+ + 10e- -> 2Mn2+ + 8H2O

5SO2 + 10H2O -> 5SO4-2 + 20H+ + 10e-

Optellen:

2MnO4- + 5SO2 + 2H2O -> 5SO4-2 + 2Mn2+ + 4H+

Veranderd door Roytje, 15 oktober 2005 - 19:34

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 20:15

Dit is toch precies de oplossing die ik had, alleen dan met H3O+ i.p.v. H+? Zelf ben ik ook meer voorstander van jouw formulering, maar de oorspronkelijke vraag was met H3O+, vandaar mijn oplossing hier mee.

Je geeft zelf het antwoord op hoe SO2 zuur geeft:
SO2 + 2H2O -> SO4-2 + 4H+ + 2e-

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 20:39

ALLES moet kloppen in de reactievergelijking. Alle elementen en de lading. Dus jouw vergelijking is dus gewoon fout. Ook ik moet zeggen 'sorry', maar ik ben hier toch echt 100% zeker van mijn oplossing.

Je hebt helemaal gelijk!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 21:17

Je geeft zelf het antwoord op hoe SO2 zuur geeft:
SO2 + 2H2O -> SO4-2 + 4H+ + 2e-

Inderdaad 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures