clean up procedure

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2

clean up procedure

Voor ons pws gaan we de concentratie cafeïne in red bull bepalen mbv HPLC. We hebben al contact met een student van TU Delft en we kunnen daar de proef doen. Maar hij vroeg of we al wisten wat we nodig hadden voor de monster clean up procedure als dat nodig was bij onze monsters. Hij had het over iets met seppak bijvoorbeeld.

Nou hebben wij gezocht naar info over de clean up procedure en seppak op internet maar hier werden we niks wijzer van.

Houd de monster clean up procedure in dat de apparatuur word schoon gemaakt ofzo??

En wat voor stof zouden wij dan moeten gebruiken daarvoor???

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: clean up procedure

Je monster, Red Bull, bevat naast caffeine, een hele hoop rotzooi die je niet in je HPLC wilt krijgen.

Vaak is filtratie van je monster over een celluloseacetaat filter voldoende.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 328

Re: clean up procedure

Hij bedoelt dat je niet zomaar Red Bull in de HPLC kunt stoppen, omdat er heel veel stoffen in de cola zitten. Dus dan krijg je heel veel verschillende pieken of de kolom raakt vervuild. Je gaat dus eerst proberen om de cafeïne uit je cola te halen.

Misschien kun je hem zelf een emailtje terug sturen wat hij bedoelt met SepPak. Het heeft volgens mij iets te maken met SPE (Solid Phase Extraction). Het is een buisje waar je je cola doorheen leidt. De cafeïne blijft achter in het buisje en dat haal je er daarna weer uit met een vloeistof. Dit kun je dan inspuiten in je HPLC (heel erg simpel uitlegd).

(moet toch iets sneller typen en sneller zoeken 8-[ )

Berichten: 2.399

Re: clean up procedure

Volgens mij bedoelt hij gewoon een filter, seppak is een merk dat onderandere kolommen, filters etc maakt. Verder zitten er niet zoveel dingen in cola die een HPLC kunnen ruineren volgens mij. Zitten er vetten of proteines in? Waar je wel over na zult moeten denken is de pH van je mobielefase

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: clean up procedure

Moet je niet ook wat aan het koolzuur doen? Dat lijkt me ook niet optimaal op de kolom...

Berichten: 2.399

Re: clean up procedure

Ja je moet het ontgassen dmv van koken, helium door leiden, vacuum zuigen, of sonicatie, maar koolzuur is opzich niet slecht voor een kolom in mijn ogen. Silica is stabiel tot een pH van 1 a 2. Verder breng je maar zo weinig op de kolom dat het geen probeem is.

Berichten: 115

Re: clean up procedure

Wat ik denk dat de juiste procedure is,

1 zo goed mogelijk de componenten bepalen van Red Bull (niet specifiek maar in catogorien b.v. suikers)

2 bepalen welke stof(fen) je gaat analyseren

3 bepalen op welke eigenschap je deze stof(fen) gaat analyseren

4 bepalen welke stof(fen) je niet in het uiteindelijk monster aanwezig wil hebben

5 bepalen aan de hand van welke eigenschap je stof(3) en stof(4) kan scheiden in de zin dat stof(3) op de (voorconcentrering) kolom blijft zitten en stof(4) door de kolom heen gaat. Om vervolgens stof(3) van de kolom af te spoelen en op te vangen.

6 bepalen met welke kolom en eluens je stof(3) het beste kan analyseren

7 analyse van stof(3) uitvoeren

Berichten: 2

Re: clean up procedure

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie hulp.

Maar nou hebben we wat rond gezocht en het blijkt dat we de caffeïne van alle andere stoffen kunnen scheiden mbv een C-18 kolom.

En als eluens kan gebruik worden gemaakt van een 40% ethanol oplossing.

En wat bedoel je precies met welke kolom?? bedoel je daar de kolomlengte mee?? want wij moeten voor cafeïne kijken op 254 nm...

En owja bij stap 5 spoel je de stof van de kolom af.. waar doe je dat mee??

Berichten: 328

Re: clean up procedure

En wat bedoel je precies met welke kolom??
Daarmee wordt de stationaire fase bedoelt in je kolom. In de kolom zitten hele kleine silica bolletjes en aan deze bolletjes zitten stoffen chemisch gebonden. Bijv in de C-18 kolom die je noemde, zitten er heel veel C-18 ketens aan de korreltjes vast. En er zijn veel meer mogelijkheden.
bedoel je daar de kolomlengte mee
Kan ook, soms is de kolom niet lang genoeg om alle stoffen van elkaar te scheiden.
want wij moeten voor cafeïne kijken op 254 nm
Dat is de golflengte waar je je UV-detector op instelt. Caffeïne absorbeert UV licht met een golflengte van 254 nm, dus als je caffeïne langs je detector komt, dan meet je dat.
En owja bij stap 5 spoel je de stof van de kolom af.. waar doe je dat mee??
Met een oplosmiddel waar je caffeïne graag in wil zitten, zodat de caffeïne van je SPE kolom gaat en in je oplosmiddel.

Berichten: 2.399

Re: clean up procedure

Mensen praten hier langs elkaar heen. Roy heeft het over een SPE procedure en dopeshizzle heeft het over een 40% ethanol loopmiddel. Dit gebruik je echter niet in een SPE procedure in eerste instantie. Dan ga je voor een zeer sterk eluens en 100% sterkte, omdat je het analiet wilt concentreren en zeker van je kolom wilt spoelen.

Ethanol is verder ook geen geweldig oplosmiddel, caffeine valt prima te scheiden met methanol in HPLC. Waarom wil je van de traditionele driehoek afwijken?

Verder zegt een modifier concentratie helemaal niks, dit is alleen wat waard wanneer met ook vermeld welke kolom men precies heeft gebruikt.

Berichten: 328

Re: clean up procedure

Mensen praten hier langs elkaar heen. Roy heeft het over een SPE procedure en dopeshizzle heeft het over een 40% ethanol loopmiddel. Dit gebruik je echter niet in een SPE procedure in eerste instantie. Dan ga je voor een zeer sterk eluens en 100% sterkte, omdat je het analiet wilt concentreren en zeker van je kolom wilt spoelen.
dopeshizzle had het over de post van mercy en mercy heeft het eerst over een SPE kolom (stap 5) en heeft het later over een HPLC kolom (stap 6). dopeshizzle vraagt eerst naar de HPLC kolom en later vraagt hij naar meer uitleg over stap 5. Dus of ik snap de post van dopeshizzle niet helemaal, of ik heb gewoon goed op zijn vragen gereageerd. Omdat ik het eerst over de HPLC heb en later pas zijn vraag over hoe je de caffeïne van de SPE kolom spoelt. Ik zeg ook pas SPE kolom bij zijn laatste vraag en niet eerder.

Berichten: 2.399

Re: clean up procedure

Ik denk dat dopedizzle niet duidelijk is in wat hij/zij nou met kolom bedoelt, ik heb namelijk het idee dat het daar totaal om een HPLC procedure gaat, omdat men bij SPE over cartridges praat.

Berichten: 328

Re: clean up procedure

Dit gedeelte
Maar nou hebben we wat ..... KNIP ......caffeïne kijken op 254 nm
gaat over de HPLC.

En dit gedeelte
En owja bij stap 5 spoel je de stof van de kolom af.. waar doe je dat mee??
gaat over SPE.
Ik denk dat dopedizzle niet duidelijk is in wat hij/zij nou met kolom bedoelt, ik heb namelijk het idee dat het daar totaal om een HPLC procedure gaat, omdat men bij SPE over cartridges praat.
Dan ligt de "fout" bij mercy, omdat hij steeds het woord kolom gebruikt in zijn post. Maar als je de post van mercy leest, wordt het duidelijk dat hij het bij stap 5 over een SPE kolom/cartridge heeft en bij stap 6 over een HPLC kolom.
Roy heeft het over een SPE procedure
Alleen bij mijn laatste antwoord (dat door jou beter is uitgelegd).

Berichten: 2.399

Re: clean up procedure

Ik had het niet over een fout ofzo hoor, ik dacht alleen dat mensen het hier niet over het zelfde hadden en dat zo de vraagsteller die nogal onbekend met dit alles klinkt zo op het verkeerde been gezet werd (onbewust). Jij (roy) weet wel waar je over praat, dus ik beschuldigde niemand maar wilde wat duidelijkheid scheppen :lol:

Berichten: 328

Re: clean up procedure

Jij (roy) weet wel waar je over praat.
Lang niet altijd :lol:

Reageer