Springen naar inhoud

bruisballen

• Log in om te kunnen reageren

freddy_CF

freddy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 22:19

Wij organiseren sessies voor leerlingen van het loger onderwijs om hen interesse te doen krijgen voor chemie en biotechniek. In deze sessies maken we soms bruisballen. Het probleem is echter dat deze bruisballen nooit hard worden. Ze blijven brokkelig. Heeft iemand daar een oplossing voor???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 09:37

Met een bindmiddel zoals gelatine moet dat wel lukken lijkt me

freddy_CF

freddy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 20:00

Ik heb al agar-agar en gelatinesoorten geprobeerd maar geen goed resultaat.
Is er iemand die ervarting heeft met het maken van bruisballen???

Freddy

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 22:28

Nou zelf geef je niet al te veel informatie, wat zijn die bruisballen precies en hoe worden ze gemaakt?

freddy_CF

freddy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2005 - 17:03

Bruisballen zijn die gekleurde geurige ballen die levensgenieters graag in bad doen voor ze zich wassen . De bal begint te bruisen (CO2) en het geeft een ontspannen gevoel.

De belangrijkste ingrediŽnten zijn citroenzuur en natriumbicarbonaat (bakpoeder). In droge omstandigheden doen die niets maar als ze in contact komen met water dan begint het te bruisen. Om de massa te vergroten doen we er maizenabloem bij. Om het geheel tot een bal te kunnen rollen gebruiken we meestal amandelolie. Dan nog een geurstof (vb lavendel) en een kleurstof. Alles wordt gekneed tot een smeuÔge masse. Dan laten drogen.

Wij hebben het recept niet uitgevonden. Dat vind je op internet. Maar bij ons geeft het geen goed resultaat. Het geheel blijft brokkelig terwijl die in de handel echt hard zijn. Ook in't water komt de olie boven drijven wat ook niet normaal is.

Mocht iemand een beter recept en/of methode hebben. Steeds welkom.

Dank bij voorbaat.

Freddy

meteora

meteora

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2006 - 15:31

ik heb vorig jaar bruisballen gemaakt

ik denk dat je het experimenteel moet onderzoeken.
we hadden met de zelfde ingredienten als jij gewerkt. en de ene was veel harder dan de andere die viel zo uit elkaar. die andere kon je op slaan en die ging ni kapot. dus je zal eens moeten probere wat meer van het een of van het ander

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2006 - 16:33

Hoi,

ik denk dat als je de ingredienten tot zeer fijn poeder maalt, de bruisballen wel iets steviger/harder zullen worden.

Ruud

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 maart 2006 - 19:56

Ik denk dat 5 maanden later het probleem wel is opgelost :lol:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2006 - 20:08

Ze moeten drogen in de oven, niet te lang anders worden het stenen !

Lilian1

Lilian1

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 14:55

Ik heb goede resultaten door i.p.v. amandelolie cacaoboter te gebruiken. Deze even verwarmen tot gesmolten en dan toevoegen. Iets laten afkoelen, de geurstof toevoegen. Ballen kneden en deze een uur in de koelkast laten opstijven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures