Springen naar inhoud

Veilige doeltreffende stof gezocht

• Log in om te kunnen reageren

chrissn

chrissn

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 11:20

Hallo, ik ben een onbekende op het gebied van chemie ed. ik ben bezig met een productontwikkeling en vraag me af welke stoffen er bestaan die met een kleine hoeveelheid toch een groot volume vocht kunnen afkoelen en die tevens niet gevaarlijk zijn bij bvb aanraking of inname (in kleine hoeveelheid). het is de bedoeling de stof in een buisje te gieten en die dan in ongeveer 25cl vocht onder te dompelen.

alle hulp is welkom..

thx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 13:36

Volgens mij kan dit helemaal niet, bij elke reactie ontstaat warmte en dat moet jij juist niet hebben.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 14:38

Volgens mij kan dit helemaal niet, bij elke reactie ontstaat warmte en dat moet jij juist niet hebben.

Da's niet waar; bij een reactie hoeft helemaal geen warmte te ontstaan. Of een reactie verloopt is niet alleen een kwestie van een negatieve enthalpie: entropie heeft k invloed (Gibb's vrije energie!).

Ik denk dat de topicstarter op zoek moet gaan naar een stof die, als het wordt gemengd, een sterke temperatuursafname geeft.
Maar wat bedoel je met het koelen van een 'groot volume vocht'? Is het water? 1000-en liters? Dt gaat je niet lukken met een chemische reactie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 16:38

zo te lezen wil je geen reactie laten laten verlopen (ik neem aan dat het om een afgesloten buisje gaat). Het gaat niet echt om een stof die een groot volume vloeistof kan afkoelen, maar je bent op zoek naar een (vloei)stof die erg makkelijk warmte geleid. Je moet zorgen dat je omringende vloeistof (de KOELvloeistof) ook zijn warmte af kan staan, dan blijft het namelijk koelen.
Neem eens koelvloeistof uit je auto! Dit is overigens niet geheel ongevaarlijk, maar het koelt vrij goed.

(koelen is warmte opnemen)
25 cl vloeistof kan nooit echt veel warmte energie opnemen, tenzij het de warmte weer kan afstaan.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 16:49

Koelvloeistof koelt helemaal niet. Koelvloeistof is alleen een vloeistof die een hoge warmtecapaciteit heeft. Maar ook als je een lichaam met een hogewarmte capaciteit toevoegd dan is de energie die je wegneemt uit je water (vocht) alleen maar de energie benodigd om beide lichamen op een gelijke temperatuur te krijgen. In dat geval werkt ijs zelf beter dan koelvloeistof.

De kracht van koelvloeistof is het transporteren van warmte. Dit is ook precies wat er in een auto gebeurd. Niet de koelvloeistof maar de radiateur koelt de auto. De koelvloeistof brengt alleen de warmte naar een andereplaats.

Dit is dus oplossing nummer 2, maak een gesloten systeem, en leid een warmte transporteur door een warmtewisselaar.

edit: droogijs in aceton is ook een zeer goede koel methode (-70 C)

Veranderd door Napoleon1981, 15 oktober 2005 - 16:51

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 19:01

juist dat bedoelde ik: het transporteren van warmte (conductie)
zoals ik al aangaf heb je dus een 'koel'bron nodig
natuurlijk werken droogijs, of vloeibare stikstof het beste maar als je het met huis tuin en keukenmiddelen moet doen...
je hebt iets kouds nodig (zo koud mogelijk) en datgene moet ook nog een makkelijk geleiden (v warmte)

kenkari

kenkari

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 22:16

Als het simpel moet blijven... Ik heb gehoord dat je met gemalen ijs en keukenzout wonderen kunt doen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 22:26

Maar een buizensysteem en een compressor van een koelkast willen ook wel handig zijn. 8-[

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 19:10

De warmtecapaciteit van water is erg groot. Dat maakt water een geschikte koelvloeistof. Helaas betekent dat ook dat een grote hoeveelheid water heel moeilijk te verhitten of af te koelen is.

Een proces waarvoor veel warmte nodig is is het verdampen van een vloeistof. Dat is het koelprincipe van een heat-pipe.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures