glaswerk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

glaswerk

Waarom is glas zo goed bestand tegen chemicaliën? Bestaan er stoffen die glas kunnen aantasten? Ik vermoed van wel, hoe worden deze dan bewaard?

Berichten: 328

Re: glaswerk

Bestaan er stoffen die glas kunnen aantasten?
Ja, HF bijv.
hoe worden deze dan bewaard?
In plastic flessen (lijkt me)

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: glaswerk

een beetje dieper op de materie proberen ingaan... 8-[

Berichten: 328

Re: glaswerk

een beetje dieper op de materie proberen ingaan... :)
Hoe? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: glaswerk

Hoe komt het dat waterstoffluoride glas aantast en plastic niet? over welk plastic hebben we het dan?

Berichten: 3.145

Re: glaswerk

Waterstof fluoride vormt met glas SiF4, een gasvormige verbinding. Een waterige oplossing van HF vormt hexafluorosilicaat en het zuur daarvan:

6HF + SiO2 <--> H2SiF6 + 2H2O

Deze laatste reactie is in sterke mate verantwoordelijk voor de corrosiviteit van HF. Het ion SiF62- is bijzonder stabiel en door afsplitsen van H+ van het zuur H2SiF6 loop het evenwicht aardig naar rechts.

Met de meeste plastics treedt geen reactie op. Dus in een niet-poreuze plastic van voldoende dikte kun je HF dus opslaan.

HF is niet een sterk zuur of een sterke oxidator, het is corrosief vanwege het feit dat het fluoride ion zulke stabiele fluoro-complexen vormt met verschillende elementen. Ook met fosfaat is dat het geval en dat is de reden, waarom HF zo extreem giftig is. Het tast de botten aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: glaswerk

Daarbij is fluor ook nog het elektronegatiefste atoom wat er bestaat, dit zorgt dus voor de stabiele verbindingen die het kan maken en vaak forceert, als je ziet wat het met glas doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: glaswerk

HF wordt vaak opgeslagen in containers van Teflon (CF2-CF2)n. Volgens mij was plastic niet helemaal veilig genoeg, maar het exacte ervan weet ik niet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: glaswerk

HF wordt vaak opgeslagen in containers van Teflon (CF2-CF2)n. Volgens mij was plastic niet helemaal veilig genoeg, maar het exacte ervan weet ik niet.
HF 50% wordt gewoon verhandeld in HDPE verpakking.
Bestaan er stoffen die glas kunnen aantasten?
Sterke logen tasten glas ook aan.

Reageer