Springen naar inhoud

water & ijs

• Log in om te kunnen reageren

Oflua

Oflua

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 15:09

Ik ben bezig met een onderzoek ivm water en ijs. Hierbij zou ik graag willen weten op welke manieren je water kan omzetten tot ijs. Ik ken er al enkele (zoals: vacuümomgeving, vloeibaar stikstof, onderkoeld water, het bevriezen in een vriesvak) maar zou hier graag meer info over verkrijgen.
Dankzij dit onderzoek zou ik aan een zeer snalle manier willen geraken om ijs te verkrijgen (met als droomdoel: instant ice)
Kunnen jullie me hiermee helpen?

Alvast bedankt,
Nathalie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Oflua

Oflua

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 14:08

wil er niemand helpen?

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 17:10

De enige twee manieren zijn volgens mij de druk verhogen en/of de temperatuur verlagen.

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om deze voor elkaar te krijgen. Warmte onttrekken dmv vloeibaar stikstof is een snelle manier maar precies hetzelfde als bevriezen in de ijskast.

Dus warmte ontrekken, omgevingstemperatuur verlagen en druk verhogen, geven gecombineerd de snelste bevriezing van water
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2005 - 18:25

Wat je verder nog kan doen om de snelheid van het bevriezen te verhogen is het contactoppervlak tussen het koelmiddel en het water zo groot mogelijk te maken. Hierdoor krijg je een zo optimaal mogelijke warmteoverdracht.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2005 - 19:13

En ook misschien wel aardig: als je water wilt bevriezen in de vriezer, gebruik dan warm water. Dit bevriest sneller dan koud water, raar maar waar. :) :lol: Geplaatste afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 01 november 2005 - 19:18

En ook misschien wel aardig: als je water wilt bevriezen in de vriezer, gebruik dan warm water. Dit bevriest sneller dan koud water, raar maar waar. :) :lol: Geplaatste afbeelding

Die wilde ik ook net gaan neerzetten, maar dan heb ik gelijk een tegenopmerking. Is hier nu echt wetenschappelijk bewijs voor? Volgens mij niet namelijk...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 november 2005 - 19:21

Ja het is echt waar: het Mpemba effect.
Mpemba op Wikipedia

Veranderd door Beryllium, 01 november 2005 - 19:24

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:10

Ja het is echt waar: het Mpemba effect.
Mpemba op Wikipedia

Ik heb dit artikel op wikipedia eens gelezen, maar het is en blijkt een en al gissen. Want wetenschappelijk onderbouwd/ bewijzen is het nog steeds niets. Wel hebben wij het in dit topic over water en deze Erasto B. Mpemba heeft het getest met roomijs.
Ervanuitgaand dat

En ook misschien wel aardig: als je water wilt bevriezen in de vriezer, gebruik dan warm water. Dit bevriest sneller dan koud water, raar maar waar.   

klopt. Zou dit dan niet kunnen komen door het volgende:
Wanneer een vloeistof kookt, bevinden de moleculen dich dusdanig ver van mekaar af dat de ruimte voor contact met de moleculen wordt vergroot. De warmte (beweging) van de moleculen. Kan dan door een groter oppervlak sneller afnemen, dan dit mogelijk is bij de wat koudere vloeistof?!? :) :lol:

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:16

Ik heb dit artikel op wikipedia eens gelezen, maar het is en blijkt een en al gissen. Want wetenschappelijk onderbouwd/ bewijzen is het nog steeds niets.

Ik vind een bevestigende publicatie in het American Journal of Physics toch wel genoeg bewijs dat het effect bestaat... (hiero)

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:18

Ik heb al eens van dit effect gehoord en het was afgelopen zondag ook nog bij Brainiac in de uitzending.

Maar er zijn dus theorieën over hoe dit verschijnsel voorkomt maar er is nog geen daad werkelijk bewijs voor dat deze theorieën waar zijn?

Dit concludeer ik uit de zin:
Men gelooft dat het effect voortkomt uit een soort interactie tussen:

(Mooie boel is dat...ik was mijn stukje aan het typen en heeft Luders eigenlijk het zelfde in de tussen tijd gezegt :lol: )

"•verschillende definities van het begrip "bevriezen". Is het de fysische definitie van het punt waar water 0°C bereikt, of het punt waar water een zichtbare ijslaag vormt, of het punt waar een gans volume water een vaste blok ijs wordt?"

Bij brainiac was duidelijk te zien dat het hete water echt een ijsblok was terwijl het koude water een blokje ijs was met een klein laagje water er bovenop.

Veranderd door JeffreyButer, 01 november 2005 - 22:25

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 22:32

(Mooie boel is dat...ik was mijn stukje aan het typen en heeft Luders eigenlijk het zelfde in de tussen tijd gezegt  )

:lol:

rwwh: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!

Veranderd door rwwh, 02 november 2005 - 15:14

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2005 - 08:38

De definitie van bevriezen lijkt mij wanneer de faseovergang van een stof van vloeibaar naar vast plaatvindt. Geplaatste afbeelding

Edit: Een zuiver stof heeft een smeltpunt terwijl onzuiver stoffen een smelttraject hebben. Dit houdt in dat water bij 0 °C begint te bevriezen. De temperatuur van de oplossing water/ijs zal niet beneden de 0 °C komen voordat al het water omgezet is tot ijs.

Veranderd door Raspoetin, 02 november 2005 - 09:00

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures