Springen naar inhoud

koperplaat

• Log in om te kunnen reageren

Riele

Riele

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 15:41

Ik ben op zoek naar een methode om nieuw koper snel te laten verkleuren tot bruin.
Met welk zuur kan dat? En welke koperzouten zijn bruin?
De koperplaten worden buiten opgehangen naast bestaande "geoxideerde" platen.
Hoe kan men dit proces versnellen? Zodat het kleurverschil verdwijnt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 19:04

Kun je de oude platen niet poetsen? Dan is er ook geen kleurverschil meer 8-[

Ik kan me voorstellen dat je het verouderingsproces kan versnellen door de platen in zout water te leggen. Je kunt dan eventueel ook nog lucht doorborrelen met een aquariumpompje of zo. Hiernaast kun je de platen ook in (paar procent) waterstofperoxide leggen, dat zou ook tot het gewenste effect moeten leiden. Eventueel kun je hier ook nog een schepje zout bij gooien.
Het lukt misschien ook door de platen een tijdje flink te verwarmen (niet boven de 800 °C).

Ik heb dit zelf allemaal natuurlijk niet geprobeerd, dus ik zou het als ik jou was eerst met een klein stukje uitproberen om te kijken wat de effecten zijn.

De bruine kleur komt dacht ik van het zwarte CuO (koper(II)oxide) op de 'koperen' achtergrond. Of de blauwe koper(II)hydroxides ook bijdragen aan de kleur ligt aan de precieze kleur van het koper. Soms is oud koper groenig of blauwig en bruin tegelijk.

Wanneer de hydroxides ook van belang zijn voor de bruine kleur die je zoekt zou de derde methode die ik noemde niet goed werken. Echter, wanneer je koperplaten té blauwig of groenig zijn na je experimenten kun je de hydroxides proberen om te zetten in de oxides door verhitting.

Het draait er in ieder geval om dat de oxidatie van koper en de vorming van een dun laagje van de oxides (en eventueel hydroxides) op het oppervlak.
Wanneer je hier oxiderende zuren (salpeterzuur) voor zou gebruiken, vermoed ik dat je dan niet erg dicht in de buurt van de kleur van de oude platen komt. Je etst alleen een laagje weg waardoor het koper alleen maar nieuwer wordt.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 19:32

Een niet zo erg wetenschappelijke methode, maar een die wel schijnt te werken is om de plaat in een bak met paardenpis te leggen, waarbij zuurstof uit de lucht toegang kan krijgen tot het geheel. De plaat oxideert dan sneller. Het zal wel te maken hebben met ammonia en ureum complexen die je krijgt.

Misschien wil het ook met mensenpis :lol: ????

Een andere methode, die in ieder geval werkt, maar wel wat gevaarlijker stoffen gebruikt is als volgt (let op de volgorde, anders kun je chloorgas krijgen, doe het ook even buiten voor de zekerheid):
Neem wat portland cement en wat fijn wit zand.
Meng dit met verdund zoutzuur tot een papje, neem overmaat cement.
Voeg een minieme hoeveelheid chloorbleek toe (enkele druppels, niet meer!!! i.v.m. mogelijke chloorgasvorming).

Goed roeren en een papje maken. Dit papje dun uitsmeren over het koper en laten zitten tot er een droge laag onstaat. Deze afvegen/borstelen. Je kunt hier een groene patina mee krijgen, bij stevig borstelen een bruinzwart metaal.

Of de kleur van de tweede plaat echt hetzelfde wordt als die van de eerste valt echter nog maar te bezien. Het probleem is dat allerlei kunstmatige procede's toch waarschijnlijk net weer wat andere kleuren geven dan de langzame natuurlijke weg. Ik zou het zeker eerst even proberen op een klein test plaatje.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 18:26

Ik heb eens de tip van mijn moeder gehoord :) , over het koper besmeuren met yughurt. Maar in hoeverre deze metode werkt? En waar het dan precies door komt?De omzetting van de bacterieën?De wat lage pH van de yughurt? :lol:

Groetjes Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures