Springen naar inhoud

- - - - -

Samir A. Studeerde chemie aan Hogeschool Leiden

• Log in om te kunnen reageren

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 08:11

Volgens nieuwsberichten vandaag studeerde terrorismeverdachte Samir A. Chemie aan de hogeschool in Leiden. De journalisten noemen dit "de ideale studie voor een terrorist" en zeggen erbij dat volgens de school "wordt gewerkt met explosieve chemische verbindingen en besmettelijke virussen".

Representanten van de school noemen Samir A. een voorbeeldige student die altijd zijn lessen voorbereidde. Als iedereen zo studeerde zou er veel minder uitval zijn. De representanten ontkennen ook dat de chemiestudie ideaal zou zijn voor terroristen, hierop wordt in de pers echter niet dieper ingegaan.

Daar zijn we weer. Opnieuw wordt de chemie in het nieuws als "boosaardig" gezien. Binnenkort zijn alle chemiestudenten bij voorbaat verdacht, net als alle moslims......

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 09:56

Om even advocaat van de duivel te spelen, waarom zou hij de opleiding ook niet om die reden gekozen hebben? Natuurlijk leer je geen concrete vaardigheden waar je direct iets aan hebt, maar je bouwt wel kennis op waarmee je vrij gemakkelijk, met de goede informatie, minder fijne dingen kan gaan doen.

Maar natuurlijk schetst de media er weer een fijn beeld van. Ik ben benieuwd wat het NOS journaal er vanavond van maakt.

Chemtezz

Chemtezz

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 12:15

Op FOK! staat:

"Volgens de directeur kunnen mensen die kwaad in de zin hebben daartoe niet direct kennis opdoen tijdens de lessen"

"Onze opleidingen bevatten geen ingrediŽnten die kunnen worden gebruikt om de samenleving te ondermijnen."

Toch kun je na een klein lesje nitreren van aromaten in theorie al vrij makkelijk TNT maken :lol: . Ze weten best dat je met huis tuin en keuken chemie al genoeg kunt doen als je kwaad in de zin hebt.

Veranderd door Chemtezz, 18 oktober 2005 - 12:15

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 13:13

Toch kun je na een klein lesje nitreren van aromaten in theorie al vrij makkelijk TNT maken  . Ze weten best dat je met huis tuin en keuken chemie al genoeg kunt doen als je kwaad in de zin hebt.

Dan ken je de theorie ja, in de praktijk een dergelijke synthese uitvoeren is iets heel anders......

Maar om op de topic terug te komen. Het is wel erg makkelijk en onterecht om de scheikundeopleiding als een opleiding voor potentiele terroristen te waarmerken.

Met een zelfde redenatie kun je:

Een economische opleiding waarmerken als opleiding voor potentiele fraudeurs en witwassers.
Een opleiding in de rechtsgeleerdheid waarmerken als een manier om criminele activiteiten te ontplooien tussen de mazen van de wet in.
etc. etc.

Naar mijn idee snakken sommige journalisten gewoon naar het melden van 'feiten' omtrent de terreurverdachten. Ze zoeken alles uit en melden dan ook alles wat ze vinden. En zeg zelf, een chemische opleiding van een mogelijke terrorist is natuurlijk een mooi item om lekker breed mee uit te pakken.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 16:32

Naar mijn idee snakken sommige journalisten gewoon naar het melden van 'feiten' omtrend de terreurverdachten. Ze zoeken alles uit en melden dan ook alles wat ze vinden. En zeg zelf, een chemische opleiding van een mogelijke terrorist is natuurlijk een mooi item om lekker breed mee uit te pakken.

Als dit zo met opzet wordt gedaan, heet dat m.i. "stemmingmakerij"

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 17:50

Laatst een oude wijze man gesproken in de trein, die mij zei: :)

De krant brengt de leugens in het land

En zo is het. Die ongenuanceerde berichten leggen maar opinies op of sturen er op aan om deze zo snel mogelijk en onvolledig te vormen. :lol:

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 18:16

Het is inderdaad een feit dat het erg toevallig is, dat Samir A. Geplaatste afbeelding chemie studeerd. Laat staan dat hij een voorbeelding student is Geplaatste afbeelding :) Na mijn mening duit dit op gedrevenheid, maar tot wat? weet enkel hijzelf.

Ook is het een feit, dat je met een beetje goed opletten wel degelijk kwaad kunt doen. Waarom denk je dat het zo lastig is om als chemie student een visum te krijgen om in Amerika stage te lopen?!? :lol:
Ik begrijp rustig dat je in perioden van angst allert dient te zijn, maar opfokken (zoals nu het geval is) brengt je allťťn maar verder weg.

Wanneer men denkt dat het nodig is, mogen ze mij rustig screenen om te kijken of ik iets kwaadsaardigs in mijn bedoeling heb. :)

Geplaatste afbeelding

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 18:52

Als iemand een terroristische aanval wil plegen heeft die daar echt geen chemie opleiding voor nodig...

Dit is gewoon weer sensatie nieuws net als het meeste andere.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 19:07

Als iemand een terroristische aanval wil plegen heeft die daar echt geen chemie opleiding voor nodig...

Dit is gewoon weer sensatie nieuws net als het meeste andere.

Klopt, maar kan de kennis hiermee er wel voor gebruiken. :lol: En hier gaat het nu juist om. Maar wanneer ik dan op het RTL4-nieuws hoor wat je wel niet allemaal zou leren bij een chemie opleidingen, dan kunnen ze ons allemaal beter vastzetten voor we onszelf tot Allah richten :)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 19:32

Ter info: http://www.rtl.nl/(/...dent_chemie.xml

Maar wanneer ik dan op het RTL4-nieuws hoor wat je wel niet allemaal zou leren bij een chemie opleidingen, dan kunnen ze ons allemaal beter vastzetten voor we onszelf tot Allah richten  :lol:

Hehe, spontaan snap ik iedereen die 'gewoon' het NOS journaal kijkt inplaats van sensatienieuws :) glycerine is idd heel erg eng, net als demiwater...

DrQuico zijn opmerking is natuurlijk heel terecht, maar die link zal nooit worden gelegd...

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 19:43

@DrQuico (of een ander die de schoen past :)):

Ben toch benieuwd wanneer terroristen Wallstreet plat gaan leggen :lol:

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 20:03

In het AD van vandaag stond op pagina 4 een stukje verteld door een Explosieven expert aan de universiteit van Delft. De eerste zin:

"Geen enkele opleiding in de chemie leert hoe je bommen moet maken."

Dit toont wel aan dat men selectief moet zijn als men meer over een onderwerp praat. Wat deze man zei is puur de waarheid. Die vrouw van RTL-nieuws praat gewoon onzin en dat is jammer.

Karl Fischer

Karl Fischer

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 20:03

De journalisten noemen dit "de ideale studie voor een terrorist"

Betekent dit dat ik met mijn chemie-opleiding kan gaan solliciteren bij Al-Quaida? :lol: Zouden ze ook een afdeling analytische chemie hebben? :)

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 20:41

Misschien hebben ze nog wel een stageplaats vrij :lol:

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 18 oktober 2005 - 20:47

(knip)
Op de vraag of hij bang is dat de grote steden het doelwit kunnen worden van een aanslag, antwoordt Pechtold: "Volgens mij moeten we onze kop koelhouden. De laatste tijd word ik me gewaar hoe overdreven Nederlanders reageren op de terreurdreiging. Alsof onze steden volzitten met terroristen".
(knip)

Bron: Nu.nl

Wooo, hebben we nu opeens een minister die het ook opvalt? Zullen we de raad voor de journalistiek niet even inlichten als forumgemeenschap dan? :lol:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures