analysemethoden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

analysemethoden

Hallo,

Ik ben op zoek naar de verschillende analysemethoden om de concentratie van metaalionen te bepalen in water. Heeft er iemand een idee welke deze allemaal kunnen zijn?

alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: analysemethoden

Heb je het over ionen van verschillende metalen? En indien dit het geval is, wil je dan het gehalte per metaal weten, of gewoon het gehalte aan metalen? Ik dacht zelf aan VES, AAS of een complexometrische titratie. Misschien dat andere forumleden hier wat meer verstand van hebben?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 60

Re: analysemethoden

Misschien een electrogravimetrische methode

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: analysemethoden

Van heel veel metalen kunnen sporen in water zitten. In drinkwater zou ik zo kunnen opnoemen: natrium, magnesium, calcium, koper en lood. Oppervlaktewater kan nog veel meer beroemde metalen bevatten.

Het lijkt me dat het RIVM hier voorgeschreven analyses voor heeft.

Berichten: 6

Re: analysemethoden

wat is het doel van je analyse ??

ik zou persoonlijk gaan voor icp-AES met een detectie array dan can je direct een hele"berg" metalen in 1 keer bepalen. als je t zelf op school moet doen zou ik eens beginnen met een AAS maar eerst weten welke metalen je wil bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: analysemethoden

Nou in 1 keer, je hebt voor elk metaal een andere lamp nodig :lol:

Berichten: 704

Re: analysemethoden

een titratie uitvoeren met EDTA en eriochroomblack T (complexvorming). Ca en Mg zijn samen ook te bepalen met het schuimgetal.

Berichten: 2.399

Re: analysemethoden

Nou in 1 keer, je hebt voor elk metaal een andere lamp nodig :lol:
Niet voor een AES

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: analysemethoden

Kijk hier maar eens wat met AES allemaal in een keer bepaald kan worden......

Als je alle standaarden en referentiemonsters klaar hebt staan en je methode is up to date, ben je in een half uurtje klaar met meten en rekenen....

http://www.vito.be/milieu/pdf/cma_new/Ontw...B1%20%20ICP.pdf

Het kost wel een paar euro'tjes en een jaartje of wat ervaring, maar het is te doen.

Reageer