[scheikunde] vlek op kledingstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 1

[scheikunde] vlek op kledingstuk

Hey,

ik moet van chemie een taak maken en ik heb een paar vraagjes. Kan er iemand mij misschien helpen?

Een vlek veroorzaakt door een vilstift op een kledingstuk wordt gedept met een doekje gedrenkt in water, aceton of methanol. Na drogen zie je een kring in het kledingstuk. Schrijf hiervoor een verklaring.

En de andere vraag is:We zetten koffie op 3400m hoogte, maar het probleem is dat water al bij 60 graden kookt. De kwaliteit van de koffie is dan niet zo best. En dan moeten we dat verklaren, maar ik vind niet er geen verklaring voor.

Alvate merci!!!!!

Berichten: 89

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

hoe hoger je komt, dus te lager de luchtdruk en hoe lager de luchtdruk hoe lager het kookpunt en dus gaat het water eerder koken.

Als je eten hoog in de bergen kookt hebt je ook het probleem dat het maar heel langzaam gaar wordt en dat komt dus puur door de luchtdruk(en lage kookpunt van water)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

gwen1991 schreef: Een vlek veroorzaakt door een vilstift op een kledingstuk wordt gedept met een doekje gedrenkt in water, aceton of methanol. Na drogen zie je een kring in het kledingstuk. Schrijf hiervoor een verklaring.
Wat gebeurt er met vloeistof als je het op een kledingstuk doet? Het blijft er niet echt 'op' liggen tenminste.

Die kring die je ziet wordt gevormd doordat de vloeistof stoffen uit de vlek oplost; kan je dan zelf bedenken welke stof er dan in de kring zit die je ziet?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Wat is "koffiezetten" eigenlijk, chemisch gezien?

Is oplosbaarheid temperatuurafhankelijk?

Berichten: 90

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Koffie bevat o.a. kahweol en cafestol, twee stoffen behorende tot de terpenoiden.

Deze stoffen `komen pas los uit het koffiepoeder` wanneer de temperatuur meer dan 85°C bedraagt. Er zijn nog andere stoffen in koffie die zo`n hoge temperatuur nodig hebben om in oplossing te gaan en die belangrijk zijn voor de smaak.

Geef mij maar lekkere automaatkoffie op unief..alleen is zo`n bak lastig mee op een berg te sleuren.. :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Een 15 bar espressomachine zou hiervoor ook immuun moeten zijn. Alhoewel, dan komt de koffie misschien gedeeltelijk als stoom door het filter....

Berichten: 89

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

maak ut vooral niet moeilijker dant is: volgens mij ist antwoord gewoon... door de lage luchtdruk ligt het kookpunt onder de 85 graden en lossen de smaakstoffen niet/slecht op

zo duidelijker?!?!??! :lol:

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

door de lage luchtdruk komt de temp. niet boven de 85 graden
je zegt het wat onhandig, maar je bedoeld bij lage druk ligt het kooppunt op 85 graden. (hoe kan je eigenlijk aan die waarde??)

De temperatuur kan natuurlijk ook bij lage luchtdruk heel hoog worden....voorbeeld...de zon staa tin een vacuum en het is daar best wel warm, dacht ik :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Volgens de opgave kookt water bij 60 graden op 3400 meter. Nou, dat is niet waar, hoor!

De druk als functie van de hoogte is ruwweg 10% lager per kilometer hoger.

Dus op 3400 meter is de druk ~70% van normaal, 700hPa. Dan kookt water bij ca. 90 graden.

Waar komen die waarden vandaan? Uit een tabellenboek: de kooktemperatuur is wanneer de dampspanning overeenkomt met de buitendruk. Zie bijvoorbeeld http://www.psigate.ac.uk/newsite/reference...hem2/p01045.htm voor een tabel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

De temperatuur kan natuurlijk ook bij lage luchtdruk heel hoog worden....voorbeeld...de zon staa tin een vacuum en het is daar best wel warm, dacht ik :lol:
De aarde staat in hetzelfde vacuum als de zon, en hier kan het ook behoorlijk warm worden, vooral in een oven.... :) De zon zelf is natuurlijk een grote zware gasbol, en die is echt geen vacuum: de gemiddelde dichtheid is ca. 1500kg/m3

Als je in een perfect vacuum zou zijn, dan kun je niet spreken over een temperatuur. De temperatuur is gedefinieerd als functie van de gemiddelde snelheid van de deeltjes, en als er geen deeltjes zijn is er ook geen gemiddelde snelheid.

Bij een heel lage druk, zoals bijvoorbeeld een paar miljoen kilometer boven het "oppervlak" van de zon kun je wel een gemiddelde snelheid van de weinige deeltjes bepalen. Die gemiddelde snelheid daar is zelfs heel hoog: overeenkomend met miljoenen graden. Toch is zo'n hitte niet meteen funest als je je hand naar buiten zou steken uit de raket: er zijn maar zo weinig deeltjes dat die bij elkaar niet in staat zijn om je hand serieus op te warmen door ertegenaan te botsen. Maar wel uit de directe straling van de zon blijven, anders loopt het toch verkeerd af.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

soory dat ik van het onderwerp koffie en vlek afwijk, maar vind dit wel een leuke discussie...(misschien een nieuw topic van maken???)
De temperatuur is gedefinieerd als functie van de gemiddelde snelheid van de deeltjes, en als er geen deeltjes zijn is er ook geen gemiddelde snelheid.

Bij een heel lage druk, zoals bijvoorbeeld een paar miljoen kilometer boven het "oppervlak" van de zon kun je wel een gemiddelde snelheid van de weinige deeltjes bepalen. Die gemiddelde snelheid daar is zelfs heel hoog: overeenkomend met miljoenen graden.
Dit roept meteen vragen op bij mij. Hoeveel deeltjes heb je nodig om een temperatuur te hebben. Van 1 deeltje kan je de gemiddelde snelheid bepalen, maar is dit dan ook de waarde van de temperatuur in die gehele ruimte?
Toch is zo'n hitte niet meteen funest als je je hand naar buiten zou steken uit de raket: er zijn maar zo weinig deeltjes dat die bij elkaar niet in staat zijn om je hand serieus op te warmen door ertegenaan te botsen
Dat bedoel ik. Heel warm en toch koud.

Ps. Ja de druk in de zon is heel hoog, daar buiten is het heel laag (hoewel het er wel warm is)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Dit roept meteen vragen op bij mij. Hoeveel deeltjes heb je nodig om een temperatuur te hebben. Van 1 deeltje kan je de gemiddelde snelheid bepalen, maar is dit dan ook de waarde van de temperatuur in die gehele ruimte?
In de praktijk is dit geen probleem: zelfs in het diepste vacuum in de interstellaire ruimte is nog een significant aantal deeltjes per kubieke meter aanwezig.
Dat bedoel ik. Heel warm en toch koud. 
Heel warm, en inderdaad verliest je hand waarschijnlijk meer warmte door straling dan er energie aan toegevoerd wordt door hete deeltjes. Dus koelt ie af....

Berichten: 36

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Misschien gaat dit wel heel erg ver maar als je spreekt van een hoge temperatuur, terwijl je hand eraf vriest als je hem daaraan blootstelt.

Ik vind dit een beetje krom. Afbeelding

De temperatuur zoals hij op deze aardbol word gemeten is o.a. d.m.v. een kwikmeter die door capilaire werking lineair omhoog gaat, naarmate er meer (energie of moleculen) op komen.

in de vorige stond dat de energie de temperatuur omlaag haalde terwijl de moleculen het omhoog maakte. Hierbij kan ik dus zeggen dat de energie de moleculen ingaat om vervolgens de temperatuur mee omlaag te halen??? Wat zorgt dan voor de warmte? :)

Moleculen die tegen elkaar aanbotsen raken volgens mij energie kwijt, waardoor andere moleculen ook weer harder gaan "bewegen" zodat de temperatuur omhoog gaat (zeker in het geval van een ontsteking :) ).

Zit ik er nu ver naast of hoe zit dat?

Sorry dat ik nog verder van de huidige topic afga :lol:

Berichten: 218

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Dit roept meteen vragen op bij mij. Hoeveel deeltjes heb je nodig om een temperatuur te hebben. Van 1 deeltje kan je de gemiddelde snelheid bepalen, maar is dit dan ook de waarde van de temperatuur in die gehele ruimte?
Wanneer de temperatuur de functie is van de gemiddelde snelheid van het aantal deeltjes in de ruimte, zou je (wanneer zich 1 deeltje in een ruimte bevindt) door het meten van de gemiddelde snelheid van dit deeltje de temperatuur van de ruimte moeten hebben bepaald. Echter, of je hier echt van temperatuur moet spreken :) Ik bedoel wanneer je een ruimte van idiaal vacüum met de omvang van 1 m3 hebt(nog relatief klein), waar zich 1 deeltje is bevindt. Heb je dan daadwerkelijk de temperatuur van deze ruimte wanneer je de gemiddelde snelheid van dit deeltje hebt bepaald? Want de kans dat je deze "gem.snelheid" tegenkomt is zo enorm klein. Dat je toch eigelijk géén temperatuur hebt?!? :lol: Afbeelding
Moleculen die tegen elkaar aanbotsen raken volgens mij energie kwijt, waardoor andere moleculen ook weer harder gaan "bewegen" zodat de temperatuur omhoog gaat (zeker in het geval van een ontsteking  ).
Het kan aan mij liggen, maar dit begrijp ik niet helemaal. Energie gaat niet verloren, zoals beschreven in de wet van massa en energiebehoud. Maar ervanuitgaande dat je dit bedoeld: Hoe wil de temperatuur omhoog gaan, terwijl de energie die de moleculen bij zich dragen in een ruimte gelijk blijft? :)

Is het dan niet zo dat je de temperatuur (gem. snelheid van de moleculen) dan alléén kunt verhogen door er energie aan toe te voegen?!?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vlek op kledingstuk

Als je vlakbij de zon je hand in de ruimte steekt komen er een paar processen kijken:
  • Door uitstralen van een foton infrarood licht kan je hand afkoelen
  • Door verdampen van watermoleculen kan je hand afkoelen
  • Door botsingen met snelle gasmoleculen kan je hand warm worden
  • Door absorptie van licht van de zon kan je hand warm worden
Aangezien de botsingen zeldzaam zijn, zou het in de schaduw wel eens kunnen zijn dat je hand netto afkoelt, ook al is de omgeving miljoenen graden heet.

In een ruimte van 1m3 waarin zich 1 gasmolecuul bevindt kun je inderdaad moeilijk zinvol van een temperatuur spreken. In de praktijk geldt natuurlijk dat dat molecuul heel snel beweegt, en dat er ook andere moleculen door die m3 heengaan. Verder heeft het in de interstellaire ruimte weinig zin om precies die ene kubieke meter te bekijken: dat zijn er al gauw miljarden. Als het een relatief constante situatie is zou je ook een tijdsgemiddelde snelheid kunnen meten, en daar een temperatuur aan afleiden. Temperatuur is een statistisch verschijnsel, en zinvol wordt het met dit soort "kleine" middelingen nooit.

In een gas kunnen moleculen met elkaar botsen, een daarmee energie uitwisselen. Na de botsing zal de een wat sneller en de ander wat trager gaan. Meestal de snelle wat trager, en de trage wat sneller, maar dat hoeft niet.

Tjonge. Zitten we hier op filosofieforum.nl? :lol:

Reageer