Carbonzuur.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 54

Carbonzuur.

Sorry mensen maar ben de naam vergeten van dit carbonzuur wat ik potentiemetrisch heb moeten bepalen

C2H2O4 . 2H2O, weet iemand van jullie dit? :lol:

En wat gebeurt er dan nou ook weer precies als je het met NaOH titreert, ik bedoel dan de reactievergelijking?

groetjes Kevin

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Carbonzuur.

Aan de formule te zien, zou het oxaalzuur kunnen zijn.
En wat gebeurt er dan nou ook weer precies als je het met NaOH titreert, ik bedoel dan de reactievergelijking?
Welke reactie denk je zelf dat er optreedt? Denk eraan dat een zuur H3O+ vormt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 54

Re: Carbonzuur.

Wordt dan de reactievergelijking:

C2H2O4 . 2H2O + 2OH- --> 2H2O + C2O4

ben slecht in zuur base reacties, maar klopt dit????

Berichten: 1.153

Re: Carbonzuur.

hit....tel het aantal H-tjes voor de reactie en na de reactie eens.en het aantal O-tjes en dan het aantal C-tjes.

Berichten: 54

Re: Carbonzuur.

dus dan wordt het

C2H2O4 . 2H2O + 2OH- --> 4H2O + C2O4

en omdat het een 2-waardig zuur is worden het dus 4H2O inplaats van 2 omdat 2x de H3O+ reageert

Berichten: 1.153

Re: Carbonzuur.

jep. Maar er is nog 1 addertje onder het gras. Je zegt zelf dat het een twee-waardig zuur is. Reageren beide zuur groepen tegelijk? of een voor een? Dus heb je een of 2 reactie vergelijkingen?

(in totaal is jouw vergelijking goed hoor, maar je gaat potetiometrisch iets bepalen...krijg je dan een of twee buigpunten?)

Berichten: 54

Re: Carbonzuur.

de reactie verloopt in 2 keer jah dat zie ik

eerst wordt de eerste H wegereageert met de OH-

en dan de tweede H en dan krijg je dus 4H2O

en dan krijg je dus C2O4

je krijgt dan 2 punten en bij het tweede punt moet je je verbruik gaan berekenen

dus dan worden ze

C2H2O4 + OH- --> 2H2O + C2HO4

C2HO4 + OH- --> 2H2O + C2O4

en deze 2 reacties optellen en dan krijg je de eindreactie

Berichten: 1.153

Re: Carbonzuur.

joepie goed!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Carbonzuur.

Axel schreef: de reactie verloopt in 2 keer jah dat zie ik

eerst wordt de eerste H wegereageert met de OH-

en dan de tweede H en dan krijg je dus 4H2O

en dan krijg je dus C2O4

je krijgt dan 2 punten en bij het tweede punt moet je je verbruik gaan berekenen

dus dan worden ze

C2H2O4 + OH- --> 2H2O + C2HO4

C2HO4 + OH- --> 2H2O + C2O4

en deze 2 reacties optellen en dan krijg je de eindreactie
Wel op de ladingen voor en na de pijl blijven letten!

Het monoanion van oxaalzuur heeft natuurlijk lading 1- en het dianion een lading van 2-.......

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Carbonzuur.

Sinds wanneer bestaat C2O4. Is er dan niemand die bedenkt wat er met de ladingen gebeurt?

edit: ik moet leren te kijken wanneer DrQuico actief is.....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Carbonzuur.

DrQuico schreef:
Axel schreef: de reactie verloopt in 2 keer jah dat zie ik

eerst wordt de eerste H wegereageert met de OH-

en dan de tweede H en dan krijg je dus 4H2O

en dan krijg je dus C2O4

je krijgt dan 2 punten en bij het tweede punt moet je je verbruik gaan berekenen

dus dan worden ze

C2H2O4 + OH- --> 2H2O + C2HO4

C2HO4 + OH- --> 2H2O + C2O4

en deze 2 reacties optellen en dan krijg je de eindreactie
Wel op de ladingen voor en na de pijl blijven letten!

Het monoanion van oxaalzuur heeft natuurlijk lading 1- en het dianion een lading van 2-.......
En daarbij is de reactievergelijking nog steeds fout :lol:

Berichten: 1.153

Re: Carbonzuur.

:lol: oeps niet helemaal goed gekeken....heb zowiezo mijn dag niet vandaag...(nee die NSI naald hoort niet in je wang jeroen) :)

Berichten: 1

Re: Carbonzuur.

het is voor mij een beetje lang geleden allemaal, maar C2O4 zou dat niet eerder 2CO2 zijn?

Dus dan: C2H2O4 . 2H2O + 2OH- --> 4H2O + 2CO2

De ladingen zijn hier niet zo van belang omdat H2O heel makkelijk H+ en OH- wordt, maar het basische van NaOH is nodig om de reactie in gang te zetten, denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Carbonzuur.

Zo moeilijk is het allemaal niet dat zuur-base gebeuren. Er gebeurt in dit geval niets speciaals dus de reactievergelijkingen zijn gewoon:

H2C2O4 + OH- --> H2O + HC2O4-

HC2O4- + OH- --> H2O + C2O42-

Net als het aantal en type van de atomen moeten ook de ladingen vóór en ná de pijl bij een chemische reactie altijd met elkaar kloppen. Er zijn hierop geen uitzonderingen.

PS. Oxalaat kùn je wel omzetten in 2 moleculen CO2 maar dat is een redoxreactie en die zal enkel door toevoegen van NaOH niet plaatsvinden.

Berichten: 54

Re: Carbonzuur.

DrQuico:

Zo moeilijk is het allemaal niet dat zuur-base gebeuren. Er gebeurt in dit geval niets speciaals dus de reactievergelijkingen zijn gewoon:

H2C2O4 + OH- --> H2O + HC2O4-

HC2O4- + OH- --> H2O + C2O42-

Net als het aantal en type van de atomen moeten ook de ladingen vóór en ná de pijl bij een chemische reactie altijd met elkaar kloppen. Er zijn hierop geen uitzonderingen.

PS. Oxalaat kùn je wel omzetten in 2 moleculen CO2 maar dat is een redoxreactie en die zal enkel door toevoegen van NaOH niet plaatsvinden.
dus deze reactie vergelijkingen optellen en dan krijg je dus:

H2C2O4 + 2OH- --> 2H2O + C2O42-

??? maar dit moet het dan volgens mij zijn, ben helemaal de kluts kwijt maar volgens mij moet het dit zijn Afbeelding

Reageer