dichtheid van afval

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

dichtheid van afval

Voor het accepteren/verwerken van afval gelden in Nederland (ook) regels waarbij de "volumieke massa" van het afval een rol speelt. Als leek heb ik via internet weten uit te zoeken dat 'volumieke massa' in vakjargon 'dichtheid' wordt genoemd. Het meten van gewicht (massa) en volume is eigenlijk te simpel, want in gemengd afval komen vele holle ruimten voor en moet je die in je berekening nu wel of niet meetellen? Weet iemand of een meetmethode uit ander vakgebied zich leent om hiervoor te worden gebruikt (een pyknometer bijvoorbeeld)?

Berichten: 1.153

Re: dichtheid van afval

volgens mij was het zo dat bij afval naar het volume werd gekeken. Dus een grote doos met daarin een beetje afval (bv 1kg) kost meer ruimte in de opslag dan een klein plastic zakje met 1 kg lood. Dus volgens mij gaat de term "volumieke massa" puur over het aantal m3 dat het inneemt.

meet methode? ik weet het zo niet uit mijn hoofd

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: dichtheid van afval

Kijk eens bij stortgewicht of bulk density......

Heel precies weet ik het ook niet.

Berichten: 218

Re: dichtheid van afval

Weet iemand of een meetmethode uit ander vakgebied zich leent om hiervoor te worden gebruikt (een pyknometer bijvoorbeeld)?
Een pycnometer is een klein glazen 'http://www.ileil.com/images/pycnometer.jpg' voor het exact meten van de dichtheid van een vloeistof. Dit lukt natuurlijk niet met vuilnis :lol:

Reageer