Springen naar inhoud

hoe meet ik N, P, K en pH in grondmonster?

• Log in om te kunnen reageren

bongerspaul

bongerspaul

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2005 - 18:54

ik wil graag weten hoe ik nitraat, fosfaat, kalium en de pH in een grondmonster kan meten?

aangezien ik weinig chemische kennis heb, kan iemand mij op een eenvoudige wijze vertellen hoe ik de meting kan uitvoeren en mij ook vertellen waar ik het beste materiaal kan kopen (omgeving Noord-Brabant)?

of misschien dat er een interessante web-site is waar dit wordt beschreven, of een boek?

bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2005 - 23:01

Het hangt er helemaal vanaf.

Wil het het zeer nauwkeurig weten, of zijn hele pH eenheden bijvoorbeeld genoeg? Wat voor apparatuur heb je tot je beschikking? pH meten kan bijvoorbeeld met een pH meter of pH papier. Het enige dat je hoeft te doen is je monster even verdunnen en meten (wel corrigeren).

Kalium is een element dat zich uitstekend op een AAS laat meten, maar als je dat apparaat niet tot je beschikking hebt moet je wat anders zoeken. Voordat ik dus alle mogelijkheden hier ga noemen, kun je beter vertellen waar je precies naar zoekt.

bongerspaul

bongerspaul

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2005 - 05:40

ik wil graag een goedkope, redelijk nauwkeurige methode om N, P, K en pH te meten. het hoeft geen laboratorium nauwkeurigheid te zijn, mag rustig 10% afwijken.

om pH te meten heb ik in verleden met pH strips gewerkt maar ik ben niet zeker over te volgen procedure, bijv. ik neem 100 gram zand, voeg 100 mililiter gedestileerd water toe, schud en dompel 1 seconde een pH strip van merk Merck, vervolgens lees ik af. is dit een goede methode? ik heb ook een andere merk pH strip gebruikt maar geeft andere resultaten met hetzelfde zand-water-mengsel.

in het verleden heb ik scheikunde op school de pH van een vloeistof bepaald met behulp van een indicator en het druppelen van een bepaalde vloeistof met behulp van een pipet, maar dit is lang geleden dus ik ben alles hierover vergeten. is een soortgelijke methode ook te gebruiken, is het gemakkelijk en eenvoudig?

en hoe N, P en K te meten? pH meten is "vrij" eenvoudig voor een ervaren chemicus, maar ik ben geen chemicus.

het gebruik van teststrips spreekt mij aan, simpel en eenvoudig. maar hoe en welke teststrips te gebruiken om N, P, K en pH te meten?

bedankt voor jullie reacties alvast

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2005 - 07:14

Het zelf ontwikkelen van zulke methoden is zeer tijdrovend: je zult een heleboel calibraties moeten uitvoeren en een heleboel verschillende testmonsters moeten proberen voordat je weet of je alles goed in elkaar hebt gestoken.

Dit lijkt me typisch iets wat je als boer moet weten om de grond goed te kunnen bemesten. Ik heb wat zitten rondzoeken op "npk testkit" op het net, maar kan daar erg weinig vinden. Ik denk dat ik als ik jou was eens zou gaan vragen op de universiteit Wageningen. Misschien weten ze meer bij de "soil technology group".

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2005 - 16:09

Ok goed teneerste zul je geen puur stikstof in de vorm van N of fosfor in de vorm van P vinden. In grond zitten dingen als nitraten fosfaten etc. Ik weet dat er testkits zijn voor de analyse van deze stoffen die werken op basis van kleuromslag. Het enige nadeel is dat deze testkits zijn voor watermonsters. Wanneer je iets wilt bepalen in grond dan praat je vaak over het drogestof gehalte in grond. Je zult je grond dus eerst moeten drogen en vervolgens een bekende hoeveelheid grond in een bekende hoeveelheid water moeten oplossen. Vervolgens is het een kwestie van terug rekenen.

Ik geef je de link van de testkits:
testkits

Als je gaat bestellen, bestel dan de visual :lol:

edit: onderaan staat ook nog water for dilution, das het spul dat jij moet hebben :)

Veranderd door Napoleon1981, 23 oktober 2005 - 16:12

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures