Springen naar inhoud

Ondergang van de Myceense beschaving

• Log in om te kunnen reageren

Alexis

Alexis

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 19:04

Wat waren de oorzaken van de ondergang van de prachtige Myceense beschaving?

Nu de theorie van de vulkaanuitbarsting op Santorini onmogelijk een rechtstreekse oorzaak kan geweest zijn; wat is de oorzaak???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2005 - 19:17

Nu de theorie van de vulkaanuitbarsting op Santorini onmogelijk een rechtstreekse oorzaak kan geweest zijn; wat is de oorzaak???

Geldt deze uitspraak ook voor de Minoische beschaving?
Waarop baseer je die uitspraak?
VG Peter
huh?

• Gast

Geplaatst op 06 november 2005 - 19:26

Ik dacht dat de DoriŽrs die een kleine volksverhuizing deden naar het zuiden, de oorzaak waren voor de ondergang van de Myceense beschaving.

Alexis

Alexis

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 15:53

ik baseer mijn antwoorden op wetenschappelijke bewijzen, aangegeven in mijn universiteitscursus "geschiedenis van griekenland" en mede door mijn professor aangetoond.

Over het einde van de minoische cultuur is veel onzekerheid. sinds het intesienve opgravingswerk van de griekse archeoloog s marinatos werd veel belang gehecht aan de vulkaanuitbarsting op thera (nu santorini)
=> vloedgolven, verstikkende as, paleis van Kato Zakro was helemaal verlaten, landbouw in oosten en noorden van kreta was ernstig beschadigt, etc

maar zeer discutabel: nieuwe datering van de uitbarsting!!! door een piek in de zuurtegraad van de ijskap op groenland (1645 voor christus) en door jaardatering op bomen (1628 voor christus) :s

Ook omstreden: de omvang van de eruptie

=> maw een rechtstreeks gevolg kan er ONMOGELIJK zijn!

bovendien: rond 1450 zijn alle paleizen op knossos na, helemaal door brand verwoest

Werk van de myceners? die zelf door zeevolkeren werden verwoest rond 1200 VC?

Ceffax

Ceffax

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 20:21

De MinoÔsche beschaving was een open handelsbeschaving met grote, mooie paleizen en veel rijkdom door handel, wrs is deze beschaving "uitgeroeid" door de Myceners of totaal verwoest door vulkaanuitbastingen op Thera.
Mycene daarentegen was een gesloten militaire beschaving, deze is wrs gewoon "uitgedoofd" of ook uitgeroeid door "piraten"

Alexis

Alexis

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 20:24

De MinoÔsche beschaving was een open handelsbeschaving met grote, mooie paleizen en veel rijkdom door handel, wrs is deze beschaving "uitgeroeid" door de Myceners of totaal verwoest door vulkaanuitbastingen op Thera.
Mycene daarentegen was een gesloten militaire beschaving, deze is wrs gewoon "uitgedoofd" of ook uitgeroeid door "piraten"

wetenschap heeft inmiddels al aangetoond dat de theorie van vulkaanuitbarstingen niet correct is. Motieven hiervan zijn oa. het zwavelgehalte in de ijslagen van Groenland.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures