Ondergang van de Myceense beschaving

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Ondergang van de Myceense beschaving

Wat waren de oorzaken van de ondergang van de prachtige Myceense beschaving?

Nu de theorie van de vulkaanuitbarsting op Santorini onmogelijk een rechtstreekse oorzaak kan geweest zijn; wat is de oorzaak???

Berichten: 672

Re: Ondergang van de Myceense beschaving

Nu de theorie van de vulkaanuitbarsting op Santorini onmogelijk een rechtstreekse oorzaak kan geweest zijn; wat is de oorzaak???


Geldt deze uitspraak ook voor de Minoische beschaving?

Waarop baseer je die uitspraak?

VG Peter
huh?

Re: Ondergang van de Myceense beschaving

Ik dacht dat de Doriërs die een kleine volksverhuizing deden naar het zuiden, de oorzaak waren voor de ondergang van de Myceense beschaving.

Berichten: 13

Re: Ondergang van de Myceense beschaving

ik baseer mijn antwoorden op wetenschappelijke bewijzen, aangegeven in mijn universiteitscursus "geschiedenis van griekenland" en mede door mijn professor aangetoond.

Over het einde van de minoische cultuur is veel onzekerheid. sinds het intesienve opgravingswerk van de griekse archeoloog s marinatos werd veel belang gehecht aan de vulkaanuitbarsting op thera (nu santorini)

=> vloedgolven, verstikkende as, paleis van Kato Zakro was helemaal verlaten, landbouw in oosten en noorden van kreta was ernstig beschadigt, etc

maar zeer discutabel: nieuwe datering van de uitbarsting!!! door een piek in de zuurtegraad van de ijskap op groenland (1645 voor christus) en door jaardatering op bomen (1628 voor christus) :s

Ook omstreden: de omvang van de eruptie

=> maw een rechtstreeks gevolg kan er ONMOGELIJK zijn!

bovendien: rond 1450 zijn alle paleizen op knossos na, helemaal door brand verwoest

Werk van de myceners? die zelf door zeevolkeren werden verwoest rond 1200 VC?

Berichten: 12

Re: Ondergang van de Myceense beschaving

De Minoïsche beschaving was een open handelsbeschaving met grote, mooie paleizen en veel rijkdom door handel, wrs is deze beschaving "uitgeroeid" door de Myceners of totaal verwoest door vulkaanuitbastingen op Thera.

Mycene daarentegen was een gesloten militaire beschaving, deze is wrs gewoon "uitgedoofd" of ook uitgeroeid door "piraten"

Berichten: 13

Re: Ondergang van de Myceense beschaving

Ceffax schreef:De Minoïsche beschaving was een open handelsbeschaving met grote, mooie paleizen en veel rijkdom door handel, wrs is deze beschaving "uitgeroeid" door de Myceners of totaal verwoest door vulkaanuitbastingen op Thera.

Mycene daarentegen was een gesloten militaire beschaving, deze is wrs gewoon "uitgedoofd" of ook uitgeroeid door "piraten"


wetenschap heeft inmiddels al aangetoond dat de theorie van vulkaanuitbarstingen niet correct is. Motieven hiervan zijn oa. het zwavelgehalte in de ijslagen van Groenland.

Reageer