zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

In het labo hebben we aspirine gemaakt, nu moeten we ons bekomen resultaat testen op eventuele verontreiniging, met FeCl[/SUB]3. Waarom moeten we precies die stof gebruiken en welke reactie ondergaat het acetylsalicylzuur dan??

Greetz Rambi

Berichten: 218

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Ik ken de reactievergelijkingen die bij het maken van aspirine komen kijken niet. Maar ik ga er van uit dat de verontreinigingen die er kunnen ontstaan met FeCl3 een sterke binding kunnen aangaan. Er zullen vast andere stoffen gebruikt kunnen worden, maar omdat Fe3+ een sterke oxidator is en Cl- een sterke reducter; Dit een goede stof is voor deze toepassing.

Berichten: 328

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

maar omdat Fe3+ een sterke oxidator is en Cl- een sterke reducter
Volgens mij is FeCl3 gewoon een Lewis zuur.

Berichten: 3.145

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Ik ken de reactievergelijkingen die bij het maken van aspirine komen kijken niet. Maar ik ga er van uit dat de verontreinigingen die er kunnen ontstaan met FeCl3 een sterke binding kunnen aangaan. Er zullen vast andere stoffen gebruikt kunnen worden, maar omdat Fe3+ een sterke oxidator is en Cl- een sterke reducter; Dit een goede stof is voor deze toepassing.
Fe3+ is een redelijke oxidator, maar Cl- is absoluut geen sterke reductor. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou FeCl3 niet eens kunnen bestaan.

Verder weet ik niet veel van de genoemde reactie. Je kunt Fe3+ wel heel gevoelig aantonen met een oplossing van een thiocyanaat en ook met een oplossing van fenol. Met dat laatste wel een beetje oppassen, het is nogal bijtend spul met een afschuwelijke geur. Beide aantoningsreacties zijn bijzonder gevoelig, in het ene geval krijg je een rood complex, in het andere een blauw.

Berichten: 704

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

nee zuiverheid van aspirine wordt bepaald door FeCl3 * 6 H2O. Dit vormt namelijk een complex met vrij salicylzuur (paars).

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

FeCl3 + SAL => Fe[SAL3]3+

SAL is in dit geval natuurlijk salicylzuur wat de grondstof is voor het maken van acetylsalicylzuur. Het complex wat gevormt wordt is donkerpaars. Dus als je gemaakte product paars wordt dan duidt dit op aanwezigheid van salicylzuur en is je aspirine dus onzuiver.

Acetylsalicylzuur ondergaat zelf geen reactie.

Beetje hetzelfde als wat skdevit al vertelde
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Even algemeen gezegd: de zuiverheid van een verbinding is alleen vast te stellen door het bepalen van de aanwezigheid en/of concentratie van eventuele verontreinigingen. Om te bepalen of een stof meer dan 99.5% zuiver is door het gehalte te bepalen is erg moeilijk. Je moet dus altijd weten wat voor een type verontreiniging het meest waarschijnlijk is, en daarop schieten.

Berichten: 39

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Wij bepaalden de zuiverheid van acetylsalicylzuur dmv dunnelaagchromatografie en smeltpuntbepaling. Misschien een aanrader. Ik weet wel niet meer welke mobiele fase we gebruikten voor de TLC.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Met chromatografie en met een smeltpuntsbepaling kun je wel een zuiverheid vaststellen. Maar ook daar neem je bepaalde eigenschappen van de verontreiniging voor lief. Zo zal een bijmenging van 1% zand in aspirine op de TLC niet te zien zijn, en ook het smeltpunt niet veranderen in een smelttraject....

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Zuiverheid is een vrij algemeen begrip. Voor de zuiverheid uitgedrukt in een getal, zoals een gehalte, heeft bijv een titratie nodig.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 89

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

een beetje een late reactie, maar we hebben het gedaan met smelpunttbepaling en door en het percentage salicylzuur(mbv kalibratielijn) te bepalen... volgens mij mag je er dan gewoon van uit gaan dat de rest aspirine is

Berichten: 660

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

kan ik dit ook op een Middelbare school doen (de aspirines maken kan maar het aantonen van de zuiverheid ?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Als je daar een smelttafel en een spectrofotometer hebt staan, kan dit wel lukken 8-[

Berichten: 11

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

kan iemand mij sturen hoe je dan prcies die zuiverheid kan bepalen met een fotospectrometer? Want wij hebben op school wel een fotosectrometer, maar ik heb niet het stappenplan van hoe je dat moet doen.

Groetjes linda

Berichten: 677

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

De juiste term van zo een toestel is "spectrofotometer"

Hiervoor heb je zeer zuiver aspirine nodig als standaard. Los een exact gekende hoeveelhied aspirine op in zeer zuiver water in een maatkolf van bvb 100 mL, en maak een aantal verdunningen: pipetteer 2; 3; 4; 5; 10 mL van deze oplossing in een zuivere maatkolf van 100 mL en leng aan tot de maatstreep met gedemineraliseerd water.

Bepaal de absorbantie bij het absorptiemaximum. Deze waarde moet voor de kleinste concentratie hoger zijn dan 0,01, en voor de hoogste waarde kleiner dan 1,5

Zet in excel de absorbantie uit tov de concentratie. Dit is de ijkcurve.

Los nu het door jou bereide aspirine op in water. Los ongeveer dezelfde hoeveelheid op als de standaard, maar zorg wel dat je de exacte massa kent.

Pipetteer 4 mL in een zuivere maatkolf en leng aan. Meet de absorbantie, zoals bij de standaarden.

Op de ijkcurve lees je de juiste concentratie af, en de vergelijking met de door jou berekende concentratie geeft de zuiverheid.

Ik hoop dat dit volstaat, anders geef je maar een seintje.

Reageer