zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Natuurlijk kun je met de verdunningen spelen. Het beste is wanneer de extinctie van je monster in het midden van je ijklijk ligt. Daar is hij het nauwkeurigst. ;)

Berichten: 106

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

helaas dat je een gewone spectrofotometer hebt. Ik bepaal de zuiverheid door middel van een InfraRood spectrum op te nemen en te vergelijken met de database.

Berichten: 6

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Beste Rambi,

Wij hebben een tijd geleden ook aspirine gemaakt,

De volgende manieren zijn door ons gebruikt om de zuiverheid te bepalen:

* FTIR (Intrarood spectrometrie)

* DSC (Differentia Scanning Calloremetrie)

* UV-Vis spectrometrie (gekleurd met: Fe(III)chloride)

* titratie (terug titratie)

FTIR: we hebben het spectrum van het monster vergeleken met dat van een referentie monster

DSC: is gebruikt om te kijken of er buiten het smeltpunt van aspirine ook nog kleine hoeveelheden stoffen met een lager / hoger smeltpunt in het monster aanwezig waren

Titratie: een terug titratie:

stap [1] monster oplossen in ethanol en titratie met NaOH (0,1 M)

Stap [2] toevoegen van een BEKENDE overmaat NaOH en koken van de oplossing.

Stap [3] terug titratie van de overmaat loog met HCl.

;)

(de exacte beschrijving is te uitgebreid om hier neer te schrijven. mail even als je die nodig mocht hebben)

Berichten: 448

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

FeCl3 + SAL => Fe[SAL3]3+

SAL is in dit geval natuurlijk salicylzuur wat de grondstof is voor het maken van acetylsalicylzuur. Het complex wat gevormt wordt is donkerpaars. Dus als je gemaakte product paars wordt dan duidt dit op aanwezigheid van salicylzuur en is je aspirine dus onzuiver.

Acetylsalicylzuur ondergaat zelf geen reactie.
Ik heb eens acetylsalicylzuur gemengd met FeCl3 gemengd en dat gaf ook een paarse kleur. Het acetylsalicylzuur was gekocht dus ik veronderstel vrij zuiver.

Berichten: 11

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Jooken schreef:

Bepaal de absorbantie bij het absorptiemaximum. Deze waarde moet voor de kleinste concentratie hoger zijn dan 0,01, en voor de hoogste waarde kleiner dan 1,5
Bedankt voor de hulp,

Maar hoe kan ik de asobantie bepalen dan?

Linda

Berichten: 2.035

Re: zuiverheid acetylsalicylzuur opsporen

Euh... dat is nu juist wat een spectrofotometer doet! ;)

Reageer